Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompletteringsblixt till min F5

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Ärade medlemmar!

Har ibland märkt att i vissa fall inte räcker med bara en blixt på min kamera. Trots bouncer och tilt och vrid på min goda kamrat SB-26 så skulle jag vilja ha lite mera ljus av portabel typ. Jag undrar om det är någon som använt sig av;

1) SC-17 alt AS-10 och ex 2 blixtar av typ SB-26 el senare modell.

2) SU-4 och ex 2 blixtar av typ SB-26 el senare modell.

Skulle vara till stor hjälp. Då man inte alltid orkar ha med sig studio blixtar. Det jag vill veta är din erfarenhet av detta ev plus och minus. Är det något att satsa på eller finns det bättre lösningar....

Tack på förhand eder Mats Adsten

P.S.Har idag följande utr.

F5, SC-17, SB-26

Jag har haft SB-26 tidigare men hade i min senaste Nikon-utrustning (fram till att den blev stulen för någon månad sedan) tre stycken SB-28:eek:r tillsammans med både SC-17, SU-4 och AS-10 som du nämner, dock inte samtidigt (för övrigt även F5-hus).

Notera att SU-4 ger SB-28 det som din SB-26 redan har inbyggt, nämligen IR-TTL-utlösning från andra blixtar. Tror i alla fall att principen ska vara densamma. Jag hade nämligen bara en Nikon-blixt när jag hade SB-26 och använde därför den funktionen ganska sparsamt då.

Med en blixt kopplad till kamerans blixtsko med SC-17 behöver du annars kablar av typer SC-19 för att ansluta ytterligare blixtar. SC-19 kan du sedan ansluta direkt i ytterligare två blixtar, alternativt i AS-10, men det behövs alltså inte även om en fördel är att du får en stativgänga på dina slavblixtar. Notera dock att kablarna kostar en del och INTE är särskilt långa. Huruvida det är tillräckligt beror naturligtvis på dina behov.

Jag har ytterst sällan anslutit flera blixtar via kablar, desto oftare trådlöst via SU-4. Det senare tycker jag har fungerat relativt bra under förutsättning att man är själv på fotograferingsplatsen. Exempelvis i tävlings/uppvisningssammanhang (i mitt fall bl.a. skateboardåkning) fungerar det sämre eftersom att alla fotografers blixtar i så fall skulle utlösa dina slavblixtar. I det sammanhanget (liksom då IR-sändning/mottagning inte räcker till) rekommenderas flerkanalig radio.

Återkom gärna med mer preciserade frågor.

Senast ändrad:
Tack Jonas för ditt inlägg.

Det jag primärt kommer att använda ev extra blixt till;

1) Ta bort slagskugga vid belysning diagonalt framifrån

2) Belysa bakgrund/fond bakom objekt/modell

3) Få jämnare ljus rakt fram i från vid ex headshots.

Mats Adsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar