Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplett paket för studiofotning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där fungerar säkerligen bra men jag skulle nog satsat på något av känt märke för att lättare kunna uppgradera med nya saker som boxar m,m

Det där fungerar säkerligen bra men jag skulle nog satsat på något av känt märke för att lättare kunna uppgradera med nya saker som boxar m,m

Ok kan du tips på något mera känt märke till samma pris så vore det kanon

Ok vet du någon bra guid på hur man ska ställa upp sakerna för att få bra bilder mm

Med vänlig hälsning,

On jag nu köper något studiosett så är det lite ont om pengar till en bakgrund och då undra jag om det skulle funka med en rullgardin för 200-: ifrån Ikea som bakgrund för att ta porträtt bilder det får bli ansiks porträtt eftersom en rullgardin inte är så stor

Om det skulle funka vilken färg skulle då funka bäst eller spelar det ingen roll vilken färg det är

Jag startade med en svart rullgardin från Jysk och det fungerade bra, så att börja med till porträtt så köp en vit och en svart och prova dig fram med dom. personligen gillar jag den svarta bäst men den är en smaksak.

Vilket paket ska man välja ska

1st paraply. 1st softbox
Eller
2 st softbox
eller
2 st paralyer

Beror lite på vad du ska fotografera, tror inte att softboxar är så bra om du ska ta gruppfoto.
Men där imot om du ska ta på upp till två personer så skulle jag tro att det fungerar med dom och att dom ger behagligare ljus på modellerna.
Så jag skulle nog valt en av varje.
Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar

Beror lite på vad du ska fotografera, tror inte att softboxar är så bra om du ska ta gruppfoto.
Men där imot om du ska ta på upp till två personer så skulle jag tro att det fungerar med dom och att dom ger behagligare ljus på modellerna.
Så jag skulle nog valt en av varje.
Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar

Som det kommer vara idag 1-2 pers Max (6 pers familje foto men det tar man ju inte så ofta)

1-2 personer i studio blir nog bra med softboxar kl 4 och 8 samt kanske en speadlight eller liknande riktad på bakgrunden för att separera motivet.

Det fungerar det med, min "studio" är i källaren i tvättstugan;)
Tänk på att täcka för blanka föremål runtomkring så att inte blixtarna reflekteras fel.

Jag har aldrig hållt på med studio fotografering., men nu har jag ca 2000kr över och tänkte skaffa lite ljus.. men jag behöver lite hjälp..

Vilken av dessa 2 lösningar skulle ni rekommendera mig? och vad är skillnaden i resultatet på bilden att ha blixt eller lampor?

http://www.fyndfirman.se/fritid/fot...ixthuvud-softbox-60x60-och-blixtutlosare.html

http://www.fyndfirman.se/fritid/fot...tobakgrund-600-x-300-cm-och-studiobelysn.html

I den sista ingår bakgrund vilket jag ser som ett plus.. OBS! jag är riktig amatör så jag behöver inga proffs grejer nu..
Sen tänkte jag höra om någon vet om en sån trådlös blixtutlösare passar en Nikon D300?

Om det är det första paketet du tänker på med blixten så "triggas" den med den inbyggda blixten i din kamera!
Den röda "pluppen" uppe på blixten är mottagaren som utlöser studioblixten när din kamera blixtrar.
Men det går att koppla med synkkabel eller en trådlös sändare som du kopplar i kamerans blixtsko t ex den här som även har mottagare som du kopplar i studioblixen; http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=13024237

ok. tack!! så om du var i mina kläder.. skulle du köpa blixt eller lampor? OBS! i lamp-alternativet får jag bakgrunden med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar