Annons

kompletera systemet med en kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

toidoi

Medlem
Tja

Hur många av er systemkameraägare är det som också äger en kompaktkamera?
Är det ett bra komplement när man inte orkar släpa med sig systemet? Någon som provat detta och insett att nej det är mer värt att alltid ha med sig systemkameran även om den är tung ibland? Någon som har båda och känner att det blir en bra balans i användandet? Skriv ner dina erfarenheter!

Funderar på en ixus 870 men den har ju inte gps eller något sådant coolt.

Tack på förhand

/C

När jag tar med min 8MPx Sony-kompakt slutar det oftast med att jag blir besviken på resultatet. Bättre i så fall med en mini-SLR typ EOS 350/400/1000/450D med 18-55IS eller en Nikon D40/40x/60 med 18-55VR. Själv kör jag 40D + 50/1.4 som mitt kompaktalternativ.

För mig är det självklart att man måste komplettera systemkameran med en fickmodell. När jag köpte min första Minox 35 i slutet av 1970-talet förändrade det mitt fotograferande totalt.

När jag tycker att systemkameran är för bökig att släpa på och/eller väcker för mycket uppmärksamhet, t ex diverse sociala aktiviteter.

För mig är det självklart att man måste komplettera systemkameran med en fickmodell. När jag köpte min första Minox 35 i slutet av 1970-talet förändrade det mitt fotograferande totalt.

Hade själv Minox 35 GL som komplement till mina Konica FC-1 och Canon T90 system, men skillnaden i bildkvalitét är större idag mellan kompakt och system. Minox 35 var ju en reaktionssnabb "full frame" med 35mm f/2.8 objektiv. Reaktionstid och kass ISO över 200 gör dagens kompakter underlägsna mini-SLRs.

Du har förstås rätt i att de allra flesta slr-kameror är bättre än de allra flesta kompaktkameror. Fast det har kanske inte så mycket med saken att göra.

Den springande punkten är istället att de allra flesta kompaktkameror är bättre än ingen kamera alls.

Canon powershot G7 & framåt... är väl mycket bra alternativ? Använder själv kompaktkamera vid diverse sociala tillställningar. Inte så kul att springa runt på julfesten med systemkamera om halsen... men oj vilka intressanta (!) motiv som kan dyka upp framåt småtimarna... ;)

Jag har en gammal Olympus som kompletterar ibland - den är inte bra, men bättre än inget och krisar det ännu mer så finns det ju en kamera av tveksam kvallité i telefonen, men återigen - ingen kamera är ALLTID sämre än ens den sämsta skräpkamera.

jag har en G9 som komplement till en 5d. Klart att kompakten inte ger lika bra resultat, men alternativet är ibland att inte ha någon kamera alls med sig, och då är det ju bra.

blir bara ledesen av att fota med kompakt...

känns som att man kämpar mot kameran ist för att arbeta med den...

alltså inte en fråga om bildkvalitet utan med fotoglädje... jag har ingen när jag håller i en kompakt...

Har en liten kompaktkamera som alternativ till systemkameran. När jag inte känner för att släpa på systemkameran är det kompaktkameran som åker med i fickan. Visserligen har den sina begränsningar, men bättre det än ingen kamera alls.

Har en G9 som komplement. Har intalat mig själv att det är just ett komplement och inte ett alternativ till DSLR (även om den i normalt till halvdåligt ljus ger mycket, mycket bra bilder). Dessutom innebär det att övriga familjen tar bilder med kvalité när inte jag är med, nog så viktigt.
Själv väljer jag, som flera nämnt, kompakten vid sociala tillställningar och även vid spontana besök i staden m.m. Funkar ypperligt.

/Arne

Samma här, en liten Canon G9, som en behändig fickkamera, i alla fall i rockfickan.
Bildresultatet från G9:n blir mycket skarpt, fin optik, upp till ISO 400, däröver ligger en D-SLR APS eller FF bättre till, med mindre brus!
När det kommer en FF kompakt, Canon G11 (?), med en fast 45mm optik eller en zoom 35-70mm, då blir den kameran mitt första val, mindre pryl att ta med sig, lika bra bilder, inte svårt val!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar