Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till 17-40

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_and

Medlem
Hej,

Har lite luckor i min objektivsamling som jag hoppas ni kan hjälpa mig fylla. För tillfället har jag:

50mm 1.8
100mm 2.8
70-300mm
17-40mm 4

Mestadels fotar jag natur och landskapsbilder och för det är jag mycket nöjd med 17-40 men ibland så skulle jag vilja ha ett med lite längre räckvidd för mer allround foto (människor och resor). Är dock väldigt osäker på vad jag skall välja (helst skall det inte kosta en förmögenhet heller).

Följande är vad jag kommit fram till än så länge:

Canon 17-85 4-5,6
Tamron 28-75 2,8
Sigma 18-125 3,8-5,6 DC OS
Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC

Förutom Tamron så är det väl inga objektiv som fått lysande rescensioner men de enda jag hittat till ett vettigt pris.

Är det någon som varit i liknande situation och kan ge några rekommendationer.
 
17-40 och 28-135 är faktiskt en mycket trevlig kombination, det stora överlappet gör att du slipper byta objektiv lika ofta. Körde själv flitigt med denna kombination när jag körde med APS-C (crop). Den står sig väl i jämförelse med de objektiv du räknar upp, brukar gå att få tag i begagnad för runt 3500 kr.

Men egentligen tycker jag du verkar ha en ganska bra objektivsamling, du täcker in det mesta. Brukar vara speciella egenskaper som eftersöks i detta läge, makro, ljusstyrka, bättre skärpa, mindre att bära på eller så.

Så varför vill du egentligen komplettera objektivsamlingen, alltså vilken egenskap är det du söker för ditt nya objektiv? Det blir lättare att ge råd då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.