Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompensation för försvunnen film

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Hej alla kloka.
Jag var och plåtade på en festival förrförra helgen. Jag träffade på en möjlig kund, som var intresserad av bilderna.
Nu gick det inte bättre än att min rulle förväxlades av labbet, med bilder från någon tants 80-års-kalas eller motsvarande. Och mina negativ hade gått iväg med den kunden, och går inte att spåra.
Butiken verkar inte ha ansträngt ihjäl sig för att skaka fram bilderna, men de skulle göra ett ryck nu sedan jag pratat med dem igen.
Om de inte lyckas få fram dem fick jag "komma med önskemål till ägarna om ersättning".

Eftersom jag inte vet hur många bilder som är säljbara så har jag ingen aning om hur mycket jag förlorar på det här. Det var ju inget förberett jobb, utan vi hade väl tänkt komma överens i efterhand. Vad kan vara rimligt att kräva av butiken? Praxis bland amatörlabben är väl annars att förlorad inkomst inte ersätts?
 
Som du säger, praxis är att du får två nya rullar med konsumentfilm. Är du proffessionell förväntas du nug ha försäkring eller lämna filmerna till proffslabb.
 
Suck........
Det här blir nästan sista spiken i kistan för mitt färgfotograferande. Jag vill aldrig mer ha med ett labb att göra om jag inte själv står där.
 
Har aldrig varit med om detta på ett proffslabb, däremot på vanliga svensson-labb. Där har dock alltid bilderna kommit tillrätta till slut, även om det tagit nån månad. Rådet är alltså att gå till proffslabb. Och varför inte - kvaliteten och servicen går ju inte ens att jämföra!
 
Urk. Det är redan dyrt att soppa färgfilm. Det här ger mig ännu en anledning att (nästan) bara köra svartvitt.
 
Vad jag vet finns det ingen direkt praxis för förlorad film.

Jag har också arbetat i fotoaffär och där var "praxis" att man bytte film mot film.

Så detta kan variera.
Det är faktiskt upp till var och en.
Jag kan öppna butik och säga att du lämnar in rulle på eget bevåg.

Finns inga konsumentregler kring detta, vad jag vet.

Döär emot är det förstås skillnad om man lämnar till ett proffslabb.
 
Bara att hålla tummarna att tantens festbilder var intressantare än dina festivabilder. Avvakta och se om den andra kunden kommmer tillbaka.
 
Går inte att sätta pris

Visserligen några dagar sedan denna tråden var aktiv men, men.

När det gäller borttappad film så är "normen" i branschen att man ersätter rullen med 2 nya.(Gäller amatör)
En anledning till det som jag har hört av gamla kollegor och andra i branschen är att det går inte att sätta ett pris på en borttappad rulle. Det kan ju vara vanliga vardagsbilder som går att ta om, eller ovärderliga bröllopsbilder. Då har man valt att dra alla över en kam och ge dem 2 rullar istället.
Snett, det kan jag hålla med om. Men å andra sidan så händer det inte speciellt ofta att en rulle försvinner. Jag har inte haft en enda kundrulle som försvunnit helt. (Peppar, peppar) Men jag har varit med om att få en hel låda med en annan affärs bilder.
Jag har som princip att när jag får felsorterade ordrar att jag ringer till butiken det gäller, säger att jag har rullarna och att jag skickar tillbaka dem till labbet så de får dem senare. Vissa handlare blir jätteglada men många bryr sig inte ett skit. Så jäkla tråkigt.
Jag kör personligen ett system där jag har koll på vilka ordrar som går till vilket labb (använder 3 stycken), när de har gått och sedan så stryks dem när de kommer tillbaka. Då har jag koll på, innan kunden, om en order skulle tänkas vara på villovägar.

Men jag hoppas verkligen Mattias att dina bilder kommer tillrätta för det är INTE kul att bli av med jobb. Små tanter brukar dock vara rätt intresserade av få sina bilder så jag håller tummarna för dig.
 
Använd proffslab i fortsättningen. T.ex www.crimson.se som ersätter borttappad rulle med 1000 kronor. Vill man ha högre "försäkringsbelopp" kan man få det, men då kostar det mer också.
 
Mattias,

Så dyrt är det inte att soppa på yrkeslabb.
Framförallt inte om du tänker på vad som hänt dig och att du får vad du betalar för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.