ANNONS
Annons

Kompatibilitetsproblem Sigmablixt och Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

plin

Ny medlem
Till min gamla EOS 350D har jag använt blixten SIGMA EF-500 DG ST och bara knäppt på den i läget TTL och det har fungerat bra. Nu har jag köpt en EOS 600D och kameran verkar detektera att det sitter en extern blixt monterad, men den blixtrar inte när man tar kort.

Gör jag något fel eller är produkterna inte kompatibla ? Jag har precis köpt min 600D så har inte hunnit kolla igenom alla inställningar ännu.

På senare tid har Canon utnyttjat fler funktioner inom sin E-TTL II specifikation än vad de gjorde tidigare. För tillverkare som inte har tillgång till specifikationen, utan konstruerar blixtar genom att mäta upp hur en kameramodell fungerar, kan det leda till problem när en nyare kamera använder nya funktioner.

Det finns fler inlägg här som handlar om samma problem. Vissa blixtar kan man få fixade hos tillverkaren/importören, vissa fungerar bara som barlast för övningar i stil med "kast med liten blixt".

Tack för svaret ! Har varit i kontakt med importören nu och just den blixten jag har är inte uppgraderingsbar, så får väl skicka den med det gamla kamerahuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar