Annons

Kompaktkamera till flickvän.

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeE

Aktiv medlem
Hejsan allihopa

Jag håller på och spanar runt efter en kompaktkamera som födelsedagspresent till min flickvän och tänkte be om era råd och tips.

Den bör vara skapligt liten och behändig så att hon inte tycker att det är besvärligt att ta med den. Samtidigt så måste den kännas stadig och ha 'kvalitet'. Smärtgränsen på priset ligger runt 3000 kronor men kan sträckas lite uppåt ifall det finns något bra skäl till det.
De jag funnit hittills som verkar vettiga är Olympus IS-500 för ca 2800:- eller Olympus IS-5000 för ca 3800:- på http://www.cyberphoto.se

Problemet är att jag har lite dålig koll på kompaktkameror och har egentligen ingen aning om vad mer som finns på marknaden. Verkar någon av dom jag funderar på vettiga? Har ni experter något annat att rekommendera?

mvh
/Micke

Är zoom ett krav?
Olympus My-II är ju annars en prisvärd klassiker.

acke skrev:
Är zoom ett krav?
Olympus My-II är ju annars en prisvärd klassiker.

My II:an finns ju både med fast brännvidd och med zoom..så det behövs ingen kompromiss om man vill ha en Olympus My II bra välja..

Har själv en Olympus My II med zoom 38 - 115

Kan bara hänga med i MY2 kören... Köpte en till syrran i studentpresent en gång och den funkar kanon, en zoom 80 tror jag det var, champagne färgad. Själv har jag en fast 35mm MY1.

Det finns många varianter på my2an, inte bara med eller utan zoom. En zoom har t.ex mer av vidvinkel och mindre tele vet jag, ner till 24 eller 28mm nånting, nån annan med mycket tele istället, fasta 35mm med bra ljusstyrka etc etc + att alla finns i svart eller silver och vissa i champagne, med eller utan datum..... suck vad många MYor det blev...

Hur som helst håller alla så vitt jag vet hög optisk kvalite och mina egna erfarenheter säger att de är ordentligt ihopskruvade och tål mycket slit å släng.
Skärpan behöver ej läggas i mitten vilket är bra. Men annars har man inte mycket att säga till om förutom vissa blixtinställningar och ett läge med mindre bländare vald för längre skärpedjup. Manuell bländare och slutare hade med andra ord inte suttit fel, men det är ju trots allt en "titta och tryck" kamera, en mycket bra sådan!

Mvh Micke

Tack för alla svar.

Zoom är ett måste, så om det blir en My2 så blir det en 38-170 F4,8-13, en 38-140 F4,5-11 eller en 38-115 F4,6-10,9. Problemet med dom är att dom inte direkt är ljuskänsligast i världen... :) Dessutom verkar dom totalt automatiska, utan någon möjlighet att påverka exponeringen.

En Olympus IS-500 har en zoom på 28-120 F4,9-F6,8 vilket känns lite bättre plus att det finns lite olika exponeringsprogram som hon kan trixa med. Är det någon som har provat en IS-500 och kan säga hur den är? Finns det någon annan kameramodell värd att titta på?

Vägledning önskas... :)

mvh
/Micke

Hej!

För dom slantarna skulle jag köpa en Ricoh GR1. Finns en beg på Cyberbörsen just nu för 2800. Kan inte zooma, men kan heller inte få bättre bilder av en mindre kamera... Din flickvän förtjänar den!:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar