Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kompaktkamera med stor sensor
- Trådstartare Patrik68
- Start datum
horvendile
Aktiv medlem
Jag tror föregående skribent är rätt ute. Tittar man på kompaktkamera (i betydelsen fast monterat objektiv) tenderar de med stora sensorer att ha objektiv med kort brännvidd. Visserligen kan man på en X100-kamera sätta en telekonverter som ger motsvarande 50 mm, men då är det inte en särskilt liten kamera längre.
Så, jag är också benägen att rösta på m4/3 och 45/1,8. Sedan finns billiga 25/1,x om man vill ha något kortare också.
Så, jag är också benägen att rösta på m4/3 och 45/1,8. Sedan finns billiga 25/1,x om man vill ha något kortare också.
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
När du skriver äldre antar jag att det är för att din kompis inte vill lägga så mycket pengar?
Vad sägs om en bättre begagnad E-M10 III? Den minsta och lättaste i OM-D-serien. Också den enklaste. Men det innebär inte att den är dålig. Men den har inte alla "datorfinesser" som E-M1 har och inte lika stabilt byggd kropp, men för porträtt spelar det nog ingen roll.
Mer än så här behöver det inte kosta. Då blir det pengar över till objektiv också.
Vad sägs om en bättre begagnad E-M10 III? Den minsta och lättaste i OM-D-serien. Också den enklaste. Men det innebär inte att den är dålig. Men den har inte alla "datorfinesser" som E-M1 har och inte lika stabilt byggd kropp, men för porträtt spelar det nog ingen roll.
Mer än så här behöver det inte kosta. Då blir det pengar över till objektiv också.
Olympus E-M10 Mark III kamerahus svart (begagnad)
Olympus E-M10 Mark III Uppföljaren till E-M10 Mark II bjuder på en del smarta och användbara nyheter. Filmning i 4K är kanske den största nyheten - naturligtvis med bildstab
www.cyberphoto.se
Cygni
Aktiv medlem
Ser att det finns både 25'an och 45'an på Tradera till mycket bra pris. Jag har båda dessa objektiv till min E-M1 mk1.Jag tror föregående skribent är rätt ute. Tittar man på kompaktkamera (i betydelsen fast monterat objektiv) tenderar de med stora sensorer att ha objektiv med kort brännvidd. Visserligen kan man på en X100-kamera sätta en telekonverter som ger motsvarande 50 mm, men då är det inte en särskilt liten kamera längre.
Pannasonic har en del fina gluggar också som inte kostar mycket.
Cygni
Aktiv medlem
Denna bild är tagen med Olympus 45mm f1,8
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/383115/3678475.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/383115/3678475.htm
Cygni
Aktiv medlem
Makten
Aktiv medlem
Även jag håller med om en MFT-kamera med 45/1,8. Kompakter med stor sensor har nästan alltid kort brännvidd, eller låg ljusstyrka om det är en zoom.
Om budget tillåter skulle jag välja en kamera med sökare och bildstabilisering. Fotar man en del i vertikalt läge så är det jäkligt bökigt med bara skärm, och många tillfällen med "bra" ljus innebär att det är relativt mörkt.
Om budget tillåter skulle jag välja en kamera med sökare och bildstabilisering. Fotar man en del i vertikalt läge så är det jäkligt bökigt med bara skärm, och många tillfällen med "bra" ljus innebär att det är relativt mörkt.
perstromgren
Aktiv medlem
Fujifilm X-E3/X-E4, kanske? Den har halvformatsensor och bör bli en bra porträttkamera med 50/2,0. Den är kanske på gränsen till "kompaktkamera", men det måste din bekant avgöra.
Johan O E
Aktiv medlem
Fujifilm XE1 / XE2 med 7artisans35mm1.2mark2 borde du kunna få för ca 3000kr
Exempel XE1 + 7artisans 35mm1.2 mark2
Visa bilaga pixlr_20240226180008384.jpg
Exempel XE1 + 7artisans 35mm1.2 mark2
Visa bilaga pixlr_20240226180008384.jpg
guitarowner
Medlem
Jag har Fuji XE2 med xf 28/2,8.
Mycket nöjd, så nöjd att jag tvekar lite om
Jag verkligen vill ha Fuji 100VI.
Mycket nöjd, så nöjd att jag tvekar lite om
Jag verkligen vill ha Fuji 100VI.
Patrik68
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har tagit beslutet att skänka min Canon 400d med en massa tillbehör som jag ändå inte använder då jag plåtar yrkesmässigt med helt annan utrustning. Dock hade jag gärna skickat med en fast ljuskänslig glugg med. All annan standard utrustning och gluggar har jag givit bort sedan tidigare tyvärr.
Nu får hon möjlighet att känna om foto är något för henne.
För övrigt bor hon i kina. Känns kul att få hjälpa någon som inte ens bett om hjälp men behöver det.
Jag har tagit beslutet att skänka min Canon 400d med en massa tillbehör som jag ändå inte använder då jag plåtar yrkesmässigt med helt annan utrustning. Dock hade jag gärna skickat med en fast ljuskänslig glugg med. All annan standard utrustning och gluggar har jag givit bort sedan tidigare tyvärr.
Nu får hon möjlighet att känna om foto är något för henne.
För övrigt bor hon i kina. Känns kul att få hjälpa någon som inte ens bett om hjälp men behöver det.
ja-foto
Aktiv medlem
Det kanske vore klimatmässigt bättre att hjälpa till med ett lokalt köp av kamera än att skicka en kamerautrustning tvärs över halva världen?
Visst, det vore såklart bättre att sluta transportera det mesta längre än nödvändigt..
Människor, fordon, mat, kameror etc.
Hoppas hon blir nöjd med kameran och får en klarhet i kommande inköp.
Oavsett vad det inköpet blir, så kommer det inköpet garanterat leda till kortare transportsträcka än gemene mans nästa inköp här på Fs.
Patrik68
Aktiv medlem
Det kanske vore klimatmässigt bättre att hjälpa till med ett lokalt köp av kamera än att skicka en kamerautrustning tvärs över halva världen?
En Canon kostar tre gånger mer i Kina än här verkar det som tyvärr.
Nu när jag testade kameran i går så vill inte Autofocus fungera som den ska. Den slutar fungera när den är nära ena ändläget. Har försökt motionera den och även provat den på ett annat hus utan framgång. Är det någon som har tips på hur man kan få den att fungera eller har ett objektiv att sälja billigt som fungerar. Bäst hade ju varit att ha ett fast typ 80mm så kan hon ta bilder med mobilen när det ska fotas med normal / vidvinkel