Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera istället för Olympus VG-160

Produkter
(logga in för att koppla)

meglan

Medlem
Hej,
Jag köpte en Olympus VG-160 på rea för cirka 5 år sen, men den har fått nån repa i linsen efter en tappolycka och börjat bli lite med åren.

Har annars varit väldigt nöjd med den. Lättanvänd, har knapp för filminspelning på framsidan, inte alltför många knappar och reglage, snabbstartad och framförallt liten och lätt.

Har en systemkamera, förvisso inte så bastant men jag gillade att ha en kamera man bara kunde slita upp ur fickan och filma eller ta lite snabba kort med inte alltför stort anspråk på bildkvalitet.

Jag söker ingen värstingkamera men vill inte gärna byta ner mig heller.

VG-160 har
720 p filminspelning,
14 MP (använder dock mest 5 eller 8 MP),
väger 125 gram cirka,
måttad 96 x 57 x 19 mm,
ISO 100-1600,
optisk zoom 5x,
brännvid 26-130 mm
3 tums skärm


Är väl klart bäst att kika i någon butik och klämma och känna men vill inte ha någon säljare i häcken som står och säger att "den här kameran har 200 megapixlar och är superbra". Då får jag bara ångest och struntar i det.

Så tips mottages gärna så man har lite kött på benen :)
 
Hej,
Jag köpte en Olympus VG-160 på rea för cirka 5 år sen, men den har fått nån repa i linsen efter en tappolycka och börjat bli lite med åren.

Har annars varit väldigt nöjd med den. Lättanvänd, har knapp för filminspelning på framsidan, inte alltför många knappar och reglage, snabbstartad och framförallt liten och lätt.

Har en systemkamera, förvisso inte så bastant men jag gillade att ha en kamera man bara kunde slita upp ur fickan och filma eller ta lite snabba kort med inte alltför stort anspråk på bildkvalitet.

Jag söker ingen värstingkamera men vill inte gärna byta ner mig heller.

VG-160 har
720 p filminspelning,
14 MP (använder dock mest 5 eller 8 MP),
väger 125 gram cirka,
måttad 96 x 57 x 19 mm,
ISO 100-1600,
optisk zoom 5x,
brännvid 26-130 mm
3 tums skärm


Är väl klart bäst att kika i någon butik och klämma och känna men vill inte ha någon säljare i häcken som står och säger att "den här kameran har 200 megapixlar och är superbra". Då får jag bara ångest och struntar i det.

Så tips mottages gärna så man har lite kött på benen :)


Olympus TG-5.


//MW
 
Panasonic LX100

Inte jätte höga Mp antal men vi vet alla att det inte spelar så stor roll. Ligger skönt i handen och känns som att den kan ta en del stryk. Har en elektronisk sökare vilket är nice då det är soligt ute.

Är däremot ganska dyr, men är det en långtids investering är det nog värt det då den lär hålla. (Går även hitta begagnade för vettigt pris)
 
Jag delar uppfattningen att Panasonic LX100 är ett alternativ att överväga.

Kameran ger möjlighet till fina bilder och har många funktioner. Lätt att bära med sig är den också.

Mitt exemplar har varit inne hos Panasonics verkstad för rengöring då det kommit in smuts på sensorn eller i linspaketet. Efter servicebesöket fungerade kameran bra ett tag men är nu inne för service på grund av samma problem. Det är märkligt eftersom jag inte har använt den i smutsiga miljöer eller varit oaktsam om kameran.

Kanske ett "måndagsexemplar"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.