Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera - ersättare till IXUS 850 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Funderar på att byta ut Canon IXUS 850IS mot något bättre som ändå lätt går ner i fickan och tål att bäras omkring där dag efter dag.

Vill ha möjlighet till manuella inställningar och helst RAW-format men inte betala så mycket som en Sigma DP-1 kostar.

Vad finns det för alternativ?

Rysshack är testat och OK men kameran har ändå sina svagheter, Nu har dessutom en god vän med ett undervattenshus till en 850IS blivit av med sin kamera så jag tänkte passa på att skaffa något bättre.

Men vad som är bättre är frågan...

Ett billigt alternativ med raw-format är ju att köra det omkrivna rysshacket i din 850.

rysshack

Funderar själv på en 860 el 870, men vad i allsin dar är ett rysshack?
Är det fö någon som har ngn erfarenhet om dessa båda?
tacksam för svar/PE

Senast ändrad:
Funderar på att byta ut Canon IXUS 850IS mot något bättre som ändå lätt går ner i fickan och tål att bäras omkring där dag efter dag.

Vill ha möjlighet till manuella inställningar och helst RAW-format men inte betala så mycket som en Sigma DP-1 kostar.

Vad finns det för alternativ?

Själv har jag sneglat lite på Panasonic FX 150. Den är liten, har RAW och kan filma i HD-ready.

Jag höll i den på mässan, men den kändes lite "avig" - skall försöka titta lite närmare på den. Den har nog inte fulla manuella inställningar dock.

Funderar själv på en 860 el 870, men vad i allsin dar är ett rysshack?
Är det fö någon som har ngn erfarenhet om dessa båda?
tacksam för svar/PE

Om du söker här på fotosidan kan du få mer info om "rysshack". Jag har inte använt det själv, men i princip så går det till så att du lägger en fil på minneskortet som kameran sedan läser in och den får då utökad funktionalitet i form av t ex RAW-format.

Det fungerar endast på vissa kameror.

Mvh
Anders

Sigma-rea.

Kanske sent svar, men jag ser att DP1:an är nere i 3995: på FotoVideo.
Kanske mer intressant då?

Det märks att det är nya Sigma-modeller på gång.
En SD14 är nere i samma pris med ett 17-70.

Mvh

Mats

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto