Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakta kap 2-3000 kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

upnorth

Aktiv medlem
Jag var väldigt nära att köpa min första digitalkamera december 2005, men pga. lite osäker ekonomi valde jag att vänta in nyheterna i början av 2006.

Nu har nästan samtliga större tillverkare lanserat nya kameror i kategorin kompaktkameror. En av kamerorna jag blev mest sugen på var Sony cybershot W3. Det då den var en tunnare variant av W30.

Kameran jag var mest sugen på förra året var Canon PowerShot A520. Skulle vilja ha lite åsikter om kameror lika prisvärda som den i prisklassen 2-3000 nu när lite nya kandidater kommit. Och när priset på 05:eek:rna gått ner.

Kan lika gärna säga att anledningen till att jag inte fortsatte i min gamla tråd är att jag vill byta inrikning på diskussionen. Jag börjar bli rätt påläst om vad i en kamera som gör den prisvärd, nu vill jag ha hjälp att hitta nya alternativ som jag kan ha missat, samt uppmärksamma de mest intressanta nyheterna.

Mitt råd är att du köper en kamera i stället för att fastna i `velarträsket´.

Det är faktiskt viktigare att hitta rätt inköpsställe om man har en tight budget.

Mitt råd är stt du per omgående beställer en Fujifilm Fine Pix F11. Testvinnare ett antal gånger denna sommar.

Kostar med frakt 2.690:- hos Fotokungen respektive Hegethorns.

För dina 2-3000:- får du ingen bättre kamera. Jag lovar...;)

Fujifilm Fine Pix F11 verkar vara en riktigt bra kamera! Läste just cyberphotos recension. Och billig var den.

Anledningen till att jag verkat hamna i "velarträsket", och vill ha alla dessa åsikter är nog att jag inte riktigt haft råd och försöker få en bra bild av utbudet så länge.

Sen har jag svårt att avgöra vad som är viktigast för mig. Att ha en kamera med bra grepp eller en så smidig kamera som möjligt.

Men jag är såklart glad över att någon är intresserad av att fortsätta diskutera =)

Här är förresten en lista över de senast mest sålda kamerorna på ovan nämnd butik:

Top Ten
Våra 10 mest sålda digitalkameror just nu

1. Sony DSC-W30 (silver)
2. Canon PowerShot A620
3. Canon PowerShot A530
4. Canon Powershot S3 IS
5. Olympus µ[mju:] Mini Digital S (silver) inkl extra batteripack (värde 485kr)
6. Canon Digital Ixus 750
7. Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6
8. Canon PowerShot A610
9. Fujifilm Finepix F11
10. Canon Digital Ixus 65

Verkar faktiskt vara en rätt bra översikt över "kompakteliten" just nu...

jag blir själv tokig, ingen kamera är ju bra, alltid någon som klagar på något (förutom på de böl-dyra systemarna)

-Jag är dock nyfiken på om du äntligen har valt någon och vilken det blev!? :)

Kan ju säga såhär.

Ska jag prioritera smidighet blir det F11 eller en kamera ur W-serien från sony.

Ska jag prioritera inställningsmöjligheter och bra grepp ligger Canons A530 och A 610 bra till.

Äntligen!

Kan härmed meddela att jag just beställt Canon PowerShot A610 med 1 Gb minne, väska och laddare från cyberphoto.

Bestämde mig för att prioritera prisvärdhet och användningsområden framför "fickvänlighet". Det eftersom det i stort sett bara är de dyrare kamerorna F11, IXUS-serien samt de nya versionerna av Sonys W-serie som är nog smidiga.

Tror ändå att jag kommer att ha mer kul med den här kameran. Är den för stor för vissa sammanhang får jag väl köpa en bra kameratelefon eller en till digitalkamera som Olympus IR-300 (tur att jag inte tog den förresten!).

Tack för alla råd och så vidare i den här tråden och mina tidigare trådar kring ämnet! Nästa vecka har jag flyttat till Luleå för att studera till Civilingenjör så ni kan räkna med ett nytt album och en massa bilder!

Tack som sagt och fortsätt inspirera sådana velare som mig själv till bra beslut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar