Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt till macrobilder, vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

SadPassion

Aktiv medlem
Hej,
jag bara måste ha en kompaktkamera då jag inte kan släpa med mig systemare överallt, och då undrar jag vilken kompaktkamera som är bäst till macrofotografering, min sambo har en Canon (någonting, ganska ny) men hennes skjuter stenhårt med blixten när man tar macrobilder, och även att man ställt ned den (blixten alltså) så blir bilderna väldigt ljusa vilket är ett problem.

Så är det någon som har ett bra tips på bästa macrokompaktkamera där blixten slår/skjuter ok, kanske att man kan ställa den i olika steg, och självklart hittar fokus lätt och har bra bildkvallite? (så zoom mm spelar ingen roll)

Och priset får/bör ej överstiga 2000-2500:- (Helst billigare)

Snälla hjälp mig!!=)

Hälsningar Thomas

Ang. detdär med blixten så är det ett problem på många kameror när man kommer så nära. Det går att tejpa en liten pappersbit, eller liknande för att dämpa blixten lite. Sen är det klart en besvärligare än att det "bara funkar", men det är, som sagt, mer regel än undantag att blixten krämar på för mycket i såna lägen.
Att använda en "långzoomare" som har filtergärna och en närbildslins kan funka fint, då får man åxå lite bättre arbetsavstånd, men det blir kanske inte lika kompakt som du tänkt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar