ANNONS
Annons

Kompakt systemkamera - vilken av dessa 3

Produkter
(logga in för att koppla)

no16

Ny medlem
Hej,
mitt "mer sofistikerade" fotograferande har legat i träda. Som så många andra gissar jag har jag ränt runt med en iPhone och knäppt och hystat upp mindre begåvade bilder på sociala medier istället för att släpa med mig min D60 med diverse objektiv.Inget fel i att föreviga intryck med en smartphone men nu vill jag ha möjligheten att faktiskt skriva ut bättre bilder utan att för den skull välja bort kameran pga klumpigheten. Nu är inte D60 speciellt bra, eller otymplig, men tillräckligt stor för att jag skiter i att ta med den helt enkelt. Gammal och outdated är den också tycker jag.

Till saken: jag har varit runt och tittat på 4 olika.

1. Panasonic GM1 (både med 12-32 samt med 15mm)
2. Panasonic GM5
3. Olympus E-PL7 med 14-42 IIR
4. Canon A6000, Canon A5000 och 5100

Nåja, det blev visst 6 st....

GM5 tycker jag går bort omedelbart pga den stora prisskillnaden vs GM1 (7000 vs 4500) samt att de nya funktionerna inte ger mig nåt. Så då är det 5 kvar. A6000 tycker jag också går bort, av typ samma anledning så då blir A5100 kvar (jag tar även bort A5000 pga 5100 verkar bättre).

Så vi har 3 kvar; GM1 - E-PL7 samt A5100

GM1: Jag gillar storleken, den får kanonbetyg. Det enda som kanske är negativt är hanterbarheten (den är ju fan så liten) samt att den är "gammal."?

EPL7: Klämde på den igår, känns ju otroligt bra i handen.

A5100: Vet inget om denna egentigen, mer än att den verkar vara en värdig utmanare.

Prio är STORLEK. Sen måste den ha kompetent autofokus. Vettig ljusmätning. Plus för ljusstyrka och ISO då jag plåtar mycket i dåligt ljus t.ex konserter Jag bryr mig inte alls om inbyggda effekter, eller vinklingsbara skärmar.

Nån som har åsikter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar