Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt systemkamera till hyfsad nyb. som fotar "hellre än superproffsigt"?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinakatrin

Avslutat medlemskap
Som rubriken säger så är jag ute efter en lite mindre kamera som får plats i handväskan utan att kännas stor och klumpig men som ändå ger bättre bilder än en vanlig kompaktkamera.

och JA det är en kompakt kamera jag är ute efter! För jag har en riktig systemkamera hemma, vet att det är en Nikon men som jag bara använder "automat-inställning" på, har ingen aning om vad det är för objektiv, tillbehör, samt att den nästan alltid blir kvar just därhemma för att jag tycker den är för stor och klumpig förklarar nog ganska bra vad jag iallafall inte är ute efter :)..

Jag har sökt runt ang. detta ämnet, men då jag inte är så insatt utan mest fotar för att jag tycker det är fantastiskt roligt och för att jag vill ha möjligheten att kunna fånga de där speciella ögonblicken känner jag att jag behöver lite vägledning och tips!

Önskar jag hade mer tid att sätta in mig i alla termer men just nu och resten av sommaren på resande fot och på språng så är mitt behov är en lite mindre kamera där jag kan fånga stunden, främst människor och upplevelser men som ändå ger mersmak av att fota och en chans att ta lite bättre bilden än min lilla rosa partykamera. Jag vill att den ska vara lättförstådd, snabbstartad och reagera snabbt när jag väl vill fota, hyfsat liten och smidig! Jag vill kunna fota både utomhus och inomhus, dag som kväll. så ang. att skaffa en med blixt eller utan? Vad är skillnaden? vad rekommenderar ni mig?

Min budget är flexibel, då jag har ett intresse som jag hoppas kommer växa, kan jag tänka mig att betala lite mer så länge det är något som passar mitt behov. Alla tips är välkomna och tas tacksamt emot! (Om jag ska säga en ungefärlig summa så runt 5000, men den är som sagt flexibel åt båda hållen)

De jag kikat på hittills är Panasonic Lumix LX5 & GF2, Nikon P7000, Sony NEX-3&5, Olympus EPL-1&2, men för mig är det en djungel så alla tips är välkomna.

Tack på förhand!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.