Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt systemkamera eller avancerad kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

matte123

Avslutat medlemskap
Är nybörjare och ute efter en instegsmodell tills vidare, men gillar kvalitet och bra saker.

Jag fotar idag enbart med min Iphone 5 och utomhusbilderna blir stundtals helt ok men inomhus lämnar den mkt att önska.

Det som kommer fotas allra mest och det jag antar ställer mest krav på kameran är barn inomhus.
Utomhusbilder i bra ljus, tex random semesterbilder tror jag de flesta faller mig i smaken.
Kameran skall även vara hyfsat liten och gärna få plats i lite större jackfickor för att inte hindras att enkelt tas med ut.

Vad jag förstått ska jag ha en kamera med ljuskänslig optik med bländare f1.4-1.8. Som kan ställas på höga ISOn men med lite brus som resultat.

Har tittat lite på tex "Canon EOS M" och "Canon PowerShot G16"

Vad är egentligen de stora skillnaderna på dessa två?
Eller kategorierna i övrigt?
Eller har ni ngt annat att rekommendera eller andra tips eller specifikationer jag ska leta efter?
Allt mottages gärna.

Eftersom det är en relativt stor kompakt du tittar på så skulle jag rekommendera att titta på Olympus PM2 och om du vill ha budget alternativ så titta på Olympus PM1. Det är små systemkameror utan spegel men de är väldigt små och det finns väldigt små objektiv till dem.

Men en varning: det är väldigt lätt att fastna i MTF träsket! Jag är helt fast och rör inte längre min Canon EOS.

Men en varning: det är väldigt lätt att fastna i MTF träsket! Jag är helt fast och rör inte längre min Canon EOS.

Är det så illa då? :). Nu när skillnaden börjas fasas bort.

Men vad är skillnaden på kompakt system och avancerad kompakt?
Vad jag förstår kan man sätta på andra objektiv även på G16 om man vill.
För att få bländare f1.4-1.8 så behöver en system kompletteras med annat objektiv?

Det där med barn inomhus, om de inte skall vara stilla är det som ställer till det. Hitintills har alla spegellösa systemkameror och kompakter gått bet på följande autofokus i dåligt ljus. Varför?: 1. Många använder enbart kontrastautofokus (CDAF) och detta kan inte prediktera rötelser 2. De som har fasdetekt autofokus (PDAF) har enstaka pixlar som fungerar för PDAF men dessa AF pixlar är så små att de fångar för lite ljus för att fungera i dåligt ljus - med en kitzoom fungerar de ned till ljuset vid en mulen dag utomhus ungefär. Sony lovar stort med A6000 - men jag har hört sådana löften förr och att det skulle gå snabbt i bra ljus tvivlar jag inte på, men i dåligt ljus???

Kan man tänka sig att fota stilla barn inne, eller förfokusera, då öppnar sig möjligheterna. Tittar vi på möjligheterna under en arbiträr budget under 10.000:- skulle jag ranka bildkvalitet i dåligt ljus så här:
1. Kompakt (utan zoom) Fuji X100/X100s, Ricoh GR, Nikon A. Spegellös system: Sony NEX/ A6000/A3000, Samsung NX serien - men de spegellösa når bara upp till samma brusprestanda som kompakterna med antingen dyra ljusstarka zoomar eller fast brännvidd (alla har APS-C storlek på sensorn).
2. Kompakt/spegellös med 4/3 format på sensorn: Kompakt: Canon G1X/G1XII. System: Olympus EP eller EM serie, Panasonic G/GH/GF/GM serie. De spegellösa då med antingen ljusstark zoom (dyrt) eller fast brännvidd
3. Kompakter/Spegellös med 1" sensor: kompakt: Sony RX100/RX100 II (i vidvinkelläget). Spegellöst system: Nikon 1 kamera (J/V/S serien) med fast brännvidd (inte zoom)
4. Kompakter med antingen 2/3" eller 1/1,7" sensor: Fuji X20/10 eller Olympus XZ1/2, Canon G15/16, Nikon P7800/7700 i vidvinkelläget, Samsung EX, Panasonic LX 7, Canon S110/120 (i vidvinkelläget), Nikon P3x00 serien (vidvinkelläget), Pentax MX. Pentax har även en spegellös systemare med 1/1,7" sensor där en fast brännvidd möjligen skulle fungera.

Kompakter med 1/2,3" sensor är bara att glömma.

Tack!
Grym sammanställning. Fanns många där jag ska ta en närmare titt på.
En fråga bara. Många där har ett bländarvärde från ca f3.5. Men med foto inomhus på barn bör jag inte helst ha en lite större bländare på eller under f1.8?

Sen kan jag väl säga att rörliga barn inomhus är det största kravet.
Maxpris ink ev tillbehör (väska,minneskort,blixt) 5000kr
Storleksmässigt är jag inte främmande för en mindre systemkamera då dem känns bättre i handen även om det skulle innebära att den i inte var lika portabel.

Sen kan jag väl säga att rörliga barn inomhus är det största kravet.
Maxpris ink ev tillbehör (väska,minneskort,blixt) 5000kr

Köp en bra blixt, eller två. Hur du än gör med ljusstarka objektiv och bra sensorer så blir det svårt att få bra barnbilder i befintligt ljus.
Med en kraftig vinklingsbar blixt, och kanske en slavblixt också, får du en helt annan kontroll över ljuset. Det är inte helt lätt att använda blixt utan att bilderna ser ut som blixtbilder, men slutresultatet kan bli bra.
Har du tillräckligt med ljus blir det helt plötsligt inte så noga vilken kamera du använder.

Man kan inte titta på bländarvärden i isolering utan att relatera till sensorstorlek. Det är kombinationen av bländartal och sensorstorlek som avgör ljusinsamlande förmågan. Bländar 2,0 på 2/3" sensor släpper in samma ljusmängd som bländare 2,8 på 1" sensor som bl 4,8 på 4/3 sensor som 5,8 på aps-c som bl 8,1 på FF.

T ex är Fuji X100(s) svårslagen i sammanhanget - bl 2,0 på en aps-c sensor släpper in lika mycket ljus som en som bl 0,7 på en sensor på 2/3". Detta skulle krävas ca blir bl 0,5 på en vanlig avancerad kompakt med 1/1,7" sensor som t ex G15/16 för att få in lika mycket ljus totalt.

Är nybörjare och ute efter en instegsmodell tills vidare, men gillar kvalitet och bra saker.

Jag fotar idag enbart med min Iphone 5 och utomhusbilderna blir stundtals helt ok men inomhus lämnar den mkt att önska.

Det som kommer fotas allra mest och det jag antar ställer mest krav på kameran är barn inomhus.
Utomhusbilder i bra ljus, tex random semesterbilder tror jag de flesta faller mig i smaken.
Kameran skall även vara hyfsat liten och gärna få plats i lite större jackfickor för att inte hindras att enkelt tas med ut.

Vad jag förstått ska jag ha en kamera med ljuskänslig optik med bländare f1.4-1.8. Som kan ställas på höga ISOn men med lite brus som resultat.

Har tittat lite på tex "Canon EOS M" och "Canon PowerShot G16"

Vad är egentligen de stora skillnaderna på dessa två?
Eller kategorierna i övrigt?
Eller har ni ngt annat att rekommendera eller andra tips eller specifikationer jag ska leta efter?
Allt mottages gärna.

Hej

Jag har tre kameror, Nikon D300, Samsung NX 10 och numera en ny Canon G15 efter fem år med en G9.

Mina erfarenheter:
På lekplatsen, fotbollsträning med fasta gluggar och telen är D300 ohotad kung, optisk sökare är än så länge det bästa vid snabba förlopp.

Inomhus med blandljus är NX10an bättre, tack vare snabbt inställbar WB, ansiktsfokus, bästa pannkakorna, kort skärpedjup och fint ofokuserad bakgrund, inte blixt

G15 är jättebra med sitt "inbyggda" stora skärpedjup (liten sensor) vilket inte ställer övernaturligt höga krav på följande af och möjliggör fotande lite från avstånd (kort tele) med bibehållet stort skärpedjup. Ansiktsfokusen är skitbra och hela kamerans beteende är jättebra, då tänker jag bla på realtids delförstoringar av ansikten vid fokusering, blixtljusbalanseringen med befintligt ljus och WB är klart i klass med D300ans om inte bättre. Tyvärr lider små sensorer fortfarande av brusreduceringens avigsidor, vilket kanske omöjliggör stora utskrifter, men dessa avancerade kompakter anser iaf jag att de inte ska underskattas, jag har för övrigt en 270EX-blixt med diffusor som sällan plockas av.

Det går att argumentera hit och dit om vilket som är viktigast för att kunna ta bra bilder. Jag tycker att bildskärmssökaren, Live view, i kombination med ansiktsökande AF, för mitt vidkommande enskilt är två av de bästa och viktigaste hjälpmedlen för att kunna ta bra bilder. Dessa två funktioner gör att man kan komponera bilder som nästan ansågs omöjliga för några år sedan. Jag har fotat mina barn i åratal nu och det är mkt kul att kunna ta bilder exempelvis nerifrån botten av leksakslådan och upp och låta kameran sköta fokuseringen. Kompositionen kan man väga av om bara skärmens betraktningsvinkel är tillräckligt bra och det är en av Samsungens verkliga styrkor med sin OLED skärm, betraktningsvinkeln är en annan viktig egenskap många glömmer när man i dag ältar ISO prestanda och retrodesign in absurdum.

Ett porträtt med en kamera med apsc sensor och bländare 1,8 och säg en brännvidd på 35 mm är nästan oanvändbart på allt annat än barn som sitter fastspända i en bilbarnstol pga kort skärpedjup. Något tillspetsat förstås men ändå....;-)

Köp en bra blixt, eller två. Hur du än gör med ljusstarka objektiv och bra sensorer så blir det svårt att få bra barnbilder i befintligt ljus.
Med en kraftig vinklingsbar blixt, och kanske en slavblixt också, får du en helt annan kontroll över ljuset. Det är inte helt lätt att använda blixt utan att bilderna ser ut som blixtbilder, men slutresultatet kan bli bra.
Har du tillräckligt med ljus blir det helt plötsligt inte så noga vilken kamera du använder.

Instämmer, en bra blixt är ovärderlig vid inomhusfoto. Visst är det bra med stor sensor och ljusstarkt objektiv men ibland räcker det inte. Dessutom, ibland vill man ju använda en lite mindre bländare för att få ett större skärpedjup och då är blixten enda lösningen.

Fråga:
Styr storleken på bländaren (f) vilket skärpedjup det blir?
Jag vill kunna ta bilder i sämre ljus med bra fokus men samtidigt få en suddigare bakgrund.
Men detta kanske går emot varandra?

Förutsatt du har objektiv som ger samma bildvinkel på de olika sensorstorlekarna...styr bländare OCH sensorstorlek hur snävt skärpedjupet blir. Större bländaröppning => snävare skärpedjup. Större sensor => snävare skärpedjup.

Exempel:
Ett 35 mm objektiv på säg f/4 på en APS-C sensor, ger större skärpedjup än ett 50 mm objektiv på f/4 på en FF-sensor. Väljer du däremot f/2,8 på 35mm/APS, får du ungefär samma skärpedjup som f/4 på 50mm/FF.

Fråga:
Jag vill kunna ta bilder i sämre ljus med bra fokus men samtidigt få en suddigare bakgrund.

Kort svar: Ja, bländaren styr skärpedjupet.

Längre svar: Skärpedjupet styrs bland annat av bländartalet. Men också av andra saker, och dessutom måste man fundera på det faktiska skärpedjupet och det upplevda skärpedjupet, den känsla man får av att titta på bilden. Slutligen är det inte så enkelt som att delar av bilden är "skarpa" och resten är "oskarpa" - det är ju en gradvis övergång.

f är inte bländaröppningen, utan objektivets brännvidd. På ett 50mm-objektiv innebär bländare f/4 att bländaröppningen motsvaras av en cirkel med 50mm/4 = 12.5 mm diameter. Om man jämför bilder tagna med olika brännvidd (och beskär till samma utsnitt) ser man att det är öppningens diameter, i det här fallet 12.5 mm, som bestämmer skärpedjupet.

Fråga:

Relationen mellan ljusinsläpp och bländare och sensorstorlek vid en viss bildvinkel är exakt samma om det omvandlas till skärpedjup. Vid en viss bildvinkel ger alltså f/2,0 på en 2/3" sensor samma skärpedjup som f/8 på fullformat och f/5,6 i aps-c. Lägre f-värde tunnare skärpedjup för en given sensorstorlek.

En skillnad värd att ta i beaktande är att kompakter är näst intill helt ljudlösa, och nästan alltid har en fantastiskt snabb blixtsynk. Det är anledningen till att jag använder både spegellösa systemare och kompaktkameror, trots att storleksskillnaden inte är avgörande för mig.

Kanske avviker från rubriken då tanken från början var en lite mer kompakt kamera men vad tror ni om Canon Eos 100d och Nikon d3300? Dem är ju ändå väldigt små och har ju fått överlag fina omdömen.
Det jag gillar hos båda är att dem verkar ha bra mjukvara i dem för nybörjare som hjälper en till en början.
Andra saker jag gillar (nu vet jag inte om båda ha allt ifs) är:
Touchdisplay
Fokuspunkter med touchdisplayen
Ändra fokus under filmning
Vinkla skärmen skulle va trevligt då mkt barn kommer fotas på låg höjd.

Vad skulle man isf ha för objektiv till som skulle passa ändamålet barn inomhus, plus lite allround fotande utomhus och resor.

EOS 100D är en `kanonkamera´ . För att få den till ett bra pris blir du nog tvungen att välja ett paket med 18-55 optiken. Såg på Pricerunner att den kan fås för 5.132:- (inkl. moms) med den stabiliserade versionen 18-55 IS STM från Pixmania. De flesta erbjuder paketet utan stabilisering så jag skulle slå till direkt.

/Stephan

100D är riktigt bra om du vill ha en tjockkamera som ändå är liten. Här kan du se den i jämförelse med ett knippe andra kameror av varierande storlek :) http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10630834743/

Själv väntar jag på Sony A6000 som på papperet och en del youtubefilmer ser ut att vara väldans snabb för att vara en spegellös systemkamera - om det stämmer törs jag dock inte uttalat mig om innan jag har den :)

Barn inomhus

Ja, det är ju bara de allra senaste och modernaste systemkamerorna med avancerad fasdetekteringsautofokus som går att använda för inomhusfoto på barn. Det är därför det inte existerar några sådana bilder från 1960-, 70- och 80-talen. (För att inte tala om ännu tidigare).

:)

Skämt åsido så har det ju gått bra att ta bilder på barn inomhus hur länge som helst. Man anpassade sig helt enkelt till den teknik man hade. Fokusera i förväg och försöka förutsäga rörelser, använda blixt, placera sig på rätt ställe innan man börjar fotografera, etc, etc.

Så visst går det utan topputrustning, men det är svårare och man kommer kanske inte att få lika många bra bilder.

Man måste kompromissa. En kompaktkamera ger inte samma tekniska förutsättningar som en super-duper-systemkamera, men den har ju andra fördelar.

En eller flera blixtar är nog det billigaste sättet att öka sina chanser till lyckade inomhusbilder. Riktigt bra blir det om man kan styra blixtarna trådlös och därmed placera dem valfritt i rummet, så att man kan studsa blixtljuset i väggar och tak. Det finns flera systemkameramärken som har sådana finesser, men jag känner bara till ett märke som har det i (en del av) sina kompaktkameror, nämligen Olympus. Det är möjligt att det finns fler som har det, men det får andra fylla på med i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar