Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt stativ till huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

sirugo

Medlem
Är intresserad av Manfrotto-huvudet 804RC2 (eller något liknande huvud där man kan låsa ordentligt).
Men jag vill också ha ett kompakt stativ att sätta det på.

Jag har i två år haft Manfrotto 785B, men dess låsningsknapp är nu utsliten och jag kan inte låsa kameran i tiltat läge utan att riskera att den släpper. Inte så bra när man vill ta flera exponeringar på samma motiv.

Någon som har något tips på ett kompakt stativ och rejält huvud till detta.
Behöver inte mer stabilitet än jag hade med 785B, men huvudet måste vara rejält.
785B är 43 cm ihopfälld och det räknar jag inte med att komma ned till, men 50-55 kanske?

Tips?

Manfrotto 190XB är bra och bör svara upp mot dina krav. Utan pelare blir stativet 511 mm ihopfällt. Pelaren är tvådelad och jag lämnar alltid den långa delen hemma, spar 160 gram. Den delen som är kvar låter jag sitta kvar på huvudet när jag delar stativ/huvud för att packa kompakt.

http://www.dustinhome.se/pd_5010112384.aspx

Tack för svar!
En stor fördel med 785B är att man kan lägga det på marken (det går att skruva av mittpelaren).
Går det att göra med 190:an också?

Stativ med särade ben + lilla pelaren är 63 mm från mark.
Trevägshuvud med snabbplatta bygger 100 mm till.
Summa 163 mm från mark till undersida kamera.

Bilagor

• Stativ_1.jpg
    Stativ_1.jpg
    25.3 KB · Visningar: 188
  • Stativ-2.jpg
    Stativ-2.jpg
    22 KB · Visningar: 180
  • Stativ-3.jpg
    Stativ-3.jpg
    18.2 KB · Visningar: 182
  • Stativ-4.JPG
    Stativ-4.JPG