ANNONS
Annons

Kompakt skydd till systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Provpackade min rycksäck (kabinbaggage) och insåg att min kameraväska Urban slingshot tar alldeles för stor plats. Jag har ett 55-300 och ett 18-55 objektiv till kameran. Ett objektiv (oftast 55-300 kommer att sitta på kamera hela tiden och behöver någon form av skydd/väska som är superkompakt. Extraobjektivet kan jag ha separat.

Någon som har några tips. Backpackers som rest med systemkamera eller andra som föredrar att ha allt som handbagage?
 
Kanske en neoprenväska? Jag har en op/tech soft neoprene pouch. Finns i olika storlekar och andra märken men googla så får du se vad det är om det kan vara nåt.
 
Ont om plats

Provpackade min rycksäck (kabinbaggage) och insåg att min kameraväska Urban slingshot tar alldeles för stor plats. Jag har ett 55-300 och ett 18-55 objektiv till kameran. Ett objektiv (oftast 55-300 kommer att sitta på kamera hela tiden och behöver någon form av skydd/väska som är superkompakt. Extraobjektivet kan jag ha separat.

Någon som har några tips. Backpackers som rest med systemkamera eller andra som föredrar att ha allt som handbagage?

Tycker det verkar som tämligen lite utrustning så den väskan måste väl ändå få plats, Gör egna skydd av ett gammalt liggunderlag som du klipper upp och sätter ihop med silvertejp för saker som verkar oskyddade. Sedan är det bara att packa tätt. Ta ut skrymmande inredning i väskan så blir det mer plats att packa tätt. Jag brukar få in ett par hus, ett par-tre kortare objektiv och mitt 500/4 + lite småsaker i mitt handbagage. Husen packar jag in utan monterade objektiv antingen i skumplastförsedd originalkartong eller specialgjort skydd av liggunderlag. Likadant med långa 500:at. Allt läggs ner i en ryggsäck utan inredning. Inredningen till kameraväskan läggs i ordinare bagage under flygturen.
 
Tycker det verkar som tämligen lite utrustning så den väskan måste väl ändå få plats,

Väskan (slingshot) får plats i ryggsäcken men tar nästan halva utrymmet. Jag behöver lite kläder, sovsäck mm också för en månad i Afrika. Har klarat mig bra tidigare med 25 liters miniryggsäck men då har jag haft kompaktkameror eller superzoomare. Jag checkar aldrig in bagage.

Liggunderlag eller liknade kan jag nog använda och bygga hop en "engångsväska". Nackdelen är klart att jag inte har någon form av fotoväska på plats i Afrika dvs jag får ha kameran löst hängande eller nedstoppad i ryggsäck men det kanske är det vanligaste när fotomotiven förväntas dyka upp var varannan minut.
 
Ha kameran på magen och extra gluggen i fickan.
I fotoväskan kan du lägga kläder mm.
Eller skaffa en jacka med + 20 fickor och bär alla kläder
och övrigt i fickorna och kameran i fotoväskan.
 
Ha kameran på magen och extra gluggen i fickan.
I fotoväskan kan du lägga kläder mm.
Eller skaffa en jacka med + 20 fickor och bär alla kläder
och övrigt i fickorna och kameran i fotoväskan.

Om flyget accepterar att ha en kamera med tele utöver handbagaget löser det sig nog. (då sparar jag ca 1,5 kg i packningen som max får väga 7 kg) I bland står det att man utöver handbagage får ta med sig t.ex. laptopväska eller handväska och ibland står kikare eller liten kamera. Ingenstans har jag hittat att de accepterar en stor systemkamera. Nu tror jag säkert att det löser sig men just denna gången vill jag känna mig extra säker eftersom jag har en hel del transportbyten till och i Afrika där incheckningarna måste fungera smidigt.

Undrar var gränsen går för hur mycket man får stoppa i sina fickor.

Alla förslag och tips mottages tacksamt.
 
Jag brukar packa kamerautrustningen i en vanlig kabinväska alternativt ryggsäck tillsammans med de kläder m.m. som jag vill ha i handbagaget. Sen packar jag annat i kameraväskan och lägger den i den incheckade stora väskan. Något billigt objektiv eller blixt brukar också få åka med det incheckade.

På hemvägen brukar det inte vara lika viktigt att ha handbagage med kläder och tandborste, så då brukar jag ta kameraväskan som handbagage och packa ryggsäck och kläderna i i det incheckade.
 
På hemvägen brukar det inte vara lika viktigt att ha handbagage med kläder och tandborste, så då brukar jag ta kameraväskan som handbagage och packa ryggsäck och kläderna i i det incheckade.

Samma här. Om kläder mm försvinner eller blir försenade på hemvägen spelar det ingen roll. det viktigaste är då att man få med sig bilder och andra minnen.

Det som känns löjligt nu är att jag utan att pruta på vikt/volym skulle kunna ta allt livsnödvändigt i handbagaget d.v.s. kamera, 1 ombyte kläder och sov säck. Då skulle jag checka in en liten påse med reservkläder, badlakan och uppblåsbar kudde d.v.s. prylar som går att leva utan och kanske kan köpas ute i bushen. En liten incheckad påse är ju dömd att försvinna i bagagehanteringen.

Senaste tanken är nog att skippa alla prylar som kan köpas på flygplatsen som t.ex. schampo och badlakan (spar ca 1,5 kg på detta) . Kameran Lägger jag i minsta möjliga väska utan motljusskydd och lindar in extraobjektiven i kläderna. Som sagt 30 liters packning och max 7 kg skall räcka för en månad.
 
Varför inte?

Varför kan du inte köpa en billig tygryggsäck/tygväska för någon hundring som du sedan kan vika ihop och som inte tar mer plats än en tröja i stora ryggan. Bara att göra lite egna kameraskydd av liggunderlag/skumplast och kasta ner prylarna i tygsäcken till handbagage.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.