Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt-, mellan- eller systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Läderlappen

Ny medlem
Tjenixen,

Glad amatörfotograf med betoning på glad och amatör behöver hjälp med kameraval.

En kompaktkamera har av förklarliga skäl formatet till sin fördel. Detta gör att man alltid bär den med sig och på så sätt aldrig missar ett fototillfälle. Nackdelen är att man blir väldigt låst i sin fotografering då man generellt sätt inte har tillgång till några manuella inställningar samt saknar zoomfaktorn. Detta blir man väldigt påmind om vid speciella tillfällen då man verkligen vill få till de där perfekta korten.

Vet inte om jag skall hålla mig kvar i kompaktträsket eller om jag skall gå upp ett steg till de lite större och mer anpassningsbara modellerna i mellanklassen med delvis manuella inställningar samt rejäl zoom eller skall jag gå fullt ut och slå till på en DSLR så man kan växa som fotograf och komponera bilderna så som man själv vill?

Kompakt: Canon Ixus 75?
Mellan/Zoom: Kodak P880?
DSLR: Olympus E-400?

Har du ett rejält foto intresse så satsa på en Dslr direkt, du kommer vilja ha en sådan tillslut ändå.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar