Annons

Kompakt DSLR för natur, djur och makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

per luce

Ny medlem
Tjena!
Första postningen här på Fotosidan.

Jag ska snart ev. köpa mig en kompakt DSLR har jag tänkt, ev nån tålig standard.

Jag har hitintills lånat en Nikon D50, som jag har släpat med mig överallt där/när jag har vandrat/badat/ +div. andra ute aktiviteter. Det som har slagit mig är hur enormt tung kameran är! (efter några timmar) speciellt om man har packat en ryggsäck med mat, vatten, kläder, mm.
sedan har jag fått för mig, att jag ska ta med nått stativ också, och nått bra extra objektiv... Astronomiskt ryggskott, here I come!

Jag har blivit rätt så tänd på Ricoh GXR systemet, men med den kan man ju inte köpa några billiga tamron gluggar, visst Leicas M gänga är på väg.. men dom objektiverna kan man ju knappast kalla billiga *host*. Plus inga mellan ringar, heller macro bälg (inte för att jag vet hur man använder en sådan.. än) riktigt synd för jag är rätt så tänd på GXR.
Jag fottar eller försöker fotta snabba rörliga hundar, tålig är ganska viktigt, så iofs skulle Nikons D7100 vara ett alternativ men den lär ju väga en del, jag gillar också att plåta småkryp.

Tack för förslag!

Nikon d50 är väl inte enormt tung? Och jag förmodar att du menar d7000 och inte d7100, den är ju ännu tyngre. Välkommen till en underbar sida förresten :)

Nikon d50 är väl inte enormt tung? Och jag förmodar att du menar d7000 och inte d7100, den är ju ännu tyngre. Välkommen till en underbar sida förresten :)

just D7000, men det var ju synd för den verkar nästan fylla alla mina krav utom just vikt då.
Efter några timmar blir d50 det, speciellt med en full ryggsäck.

Tackar!

Nja, snabb och tålig går tyvärr inte att kombinera med liten, lätt och system. En D50 är lätt för att vara systemkamera. Dessutom betyder inte husets vikt så mycket när man sätter på objektiv och lite grejer.

Det finns flera märken som gör spegelfria systemkameror med lite större sensorer som kan vara riktigt kompakta och lätta beroende på vilken optik man sätter på dem.

Sedan är inte Ricoh GXR av typen Dslr heller, men det kanske inte är så viktigt. Dslr betyder att kameran har spegel och att man ser motivet i sökaren genom objektivet.

Nja, snabb och tålig går tyvärr inte att kombinera med liten, lätt och system. En D50 är lätt för att vara systemkamera. Dessutom betyder inte husets vikt så mycket när man sätter på objektiv och lite grejer.

Det finns flera märken som gör spegelfria systemkameror med lite större sensorer som kan vara riktigt kompakta och lätta beroende på vilken optik man sätter på dem.

Sedan är inte Ricoh GXR av typen Dslr heller, men det kanske inte är så viktigt. Dslr betyder att kameran har spegel och att man ser motivet i sökaren genom objektivet.

oj då, jag som trodde GXR var just en variant av kompakt system kamera.
kompakt systemkamera är väl = utan spegel ?

Jo GXR är en systemkamera, men inte en Dslr. GXR är en spegellös kamera utan optisk sökare, en Dslr har alltid spegel och optisk sökare.

Dslr står för Digital Single Lens Reflex och det betyder mer exakt att det sitter en spegel innanför objektivet och ett prisma ovanför spegeln som reflekterar upp bilden och projicerar den på mattskivan så du kan se den i sökaren. När man tar en bild fälls spegeln upp, slutaren blir svart och slutaren öppnas och stängs, sedan fälls spegeln ned och man kan se i sökaren igen.

En GXR och andra kompakta sysmtekameror saknar hela kitet med slutare, spegel, prisma och optisk sökare, hos dem sitter sensorn öppen bakom objektivet och man ser motivet på en skärm eller i en digital sökare, en skärm det också egentligen.

Du har egentligen fattat rätt men du använde Dslr fel bara.

Man kan skilja på
a) systemkameror dvs modulära kamerasystem i allmänhet, med eller utan speglar och andra attribut, vanligaste kännetecknet är att det går att byta objektiv
b) DSLR som är en Single Lens Reflex (SLR), alltså att man med hjälp av spegel ("reflex") kikar genom samma objektiv som man tar bilderna genom.

De flesta DSLR-kameror är systemkameror (men behöver inte vara det), medan långt ifrån alla systemkameror är DSLR-kameror. Det finns gott om spegelfria systemkameror, dels klassiska som Leica (som fanns långt före SLR-kamerorna dök upp ;-) eller alla moderna spegelfria med elektronisk sökare (M4/3-, NEX-, NX-systemen osv)

Ricoh GXR är väl en lite udda form av systemkamera, men däremot inte en DSLR. Fast sedan tvivlar jag på att en GXR med en bra objektiv skulle bli så speciellt mycket lättare än en D50 med motsvarande objektiv. Som någon annan redan påpekat, bland DSLR-kameror hör D50 till de lättare.

Satsar du på en modern spegelfri kamera kan du minska vikten en del, men fortfarande är det mest objektiven det handlar om och deras storlek och tyngd styrs i hög grad av sensorsorleken. Tänk då på att spegelfria kameror som Sony NEX och Samsung NX har lika stor sensor som en D50 och följdaktligen är deras objektiv ungefär lika stora och tunga.

(hoppsan, ser att Rickard svarade snabbare än jag)

Nu vet jag inte vad din packning i övrigt väger, men jag skulle personligen inte känna särskilt stor skillnad på något hekto hit eller dit, vilket det i slutändan är som skiljer mellan olika systemkameror om man inte jämför de riktigt extrema varianterna mot varandra, som tex Panasonic GF3 och Nikon D3x. Jämför man ytterligheterna så blir det ju rätt stor skillnad, såklart.
Hur som helst: om du kan leva med EVF (jag skulle inte kunna det) så kan m4/3-systemet vara något att titta på. Med de moderna m4/3-kamerorna kommer du att få ungefär samma brusprestanda som med din D50, kanske aningen bättre.

Hur skulle det vara med Sonys små systemkameror som SLT-A33 & 55? De är nätta, snabba och spegellösa systemkameror.

Dock är det ju så att det ofta är objektiven som väger mer än kameran. Har man en för liten kamera kan det kännas jobbigt med lite större objektiv. Redan en 70-300 kan kanske kännas lite för klumpig på en sån liten kamera som A33.

SLT:arna är inte spegellösa, därför är de inte heller lika kompakta (kamerahusen) som de spegellösa systemen utan är ungefär lika stora och tunga som de mindre systemkamerorna från Nikon, Canon och Pentax.

tack för råden/tipsen!

har bestämt mig för och fortsätta låna D50 kameran, och satsa på en billig glugg, och skaffa nikons nästa fullformats(35mm) kamera nästa år, så kan man samla pengar istället för att slösa, ev nån rolig 'toy-camera'.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto