Jag skulle säga att alla (i stort sett iaf) kompakter är en hel del långsammare än systemkamerorna, särskilt i den prisklass du tänkt dig.
Nu har jag inte använt någon samsung kameran på ett rätt hyggligt tag, men förr var de, tillsammans med Olympus bland de långsammare kamerorna. Olympus är, i mångt och mycket, likadana fortfarande, IMO.
Jag tycker personligen att Canon och Panasonic har de mest intressanta kamerorna. Canon IXUS är ett "säkert kort" och man kan nästan inte ta fel modell. Man får kolla på hur långt man kan sträcka sig vad gäller pris och välja hur mycket vidvinkel man behöver, typ. Nyare är ju oftast något snabbare.
Jag köpte själv en Panasonic TZ7 för lite sedan och förundras över hur bra den klarar att exponera i väldigt svåra ljussituationer och hur bra den balanserar blixtljuset tillsammans med (eventuellt) befintligt ljus. Jag har inte testat några av de allra senaste Canon-kamerorna så mycket att jag kan uttala mig ang. det, men av mina tidigare erfarenheter skulle jag säga att Panasonic ligger ett par steg längre fram där, faktiskt. Sen är det klart att sånt kan skilja lite mellan de billigaste och något dyrare modellerna.
Baserat på det skulle jag nog kolla in Panasonic FS-10. Jag har inte använt den själv så jag kan inte rekomendera den, utan bara säga att jag skulle jag kollat närmare på den.
Annars är väl IXUS 130IS vettig. motsv 28mm vidvinkel och för storleken bra bildkvalitet och passar väl rätt bra in på din budget. IXUS 100IS är väl ungefär samma, men med sämre vidvinkel...