Annons

Kompakt digitalkamera till morsan!

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Andersson

Medlem
Morsan ska köpa en digital kompaktkamera. Problemet är bara att hon är helt väck när det gäller fotografering. Hon har förmodligen aldrig hört talas om begrepp som ISO och slutartider. Och jag tvivlar på att hon har lust att lära sig.

Jag letar alltså efter en kompaktkamera som tar bra bilder i Autoläge. Vilka modeller bör jag kika närmare på?

(Jag har själv en Fuji F30 men använder aldrig autoläget på den.)
 
Själv köpte nyligen en Fuji F31fd. Autoleget använder jag inte heller men Auto-M är bra. Auto bestämmer ISO efter eget "huvud" som ofta är upp till ISO 800 med all brus vad det innebär.
F30 eller F31 är inga kameror för morsor. De är för avanserade.
Hört mycket gott om Sony kompakter. De har bra optik och okej brus. Skulle avråda från Canon. Testade själv en, men bruset är för högt redan vid ISO 400.
Man skall inte heller fastna i pixelhysterin. 5-6 Mpx är mer än tillräckligt, även för avanserade fotografer.
Nikon kompakter har svaga blixtar, läste jag. Jag är själv Nikonist, men så är det med vissa kompakter.
Slutsats: kan inte ge mer än att det skall vara en enkel och billig kompakt.
Var beredd att ställa upp för din mor att ladda minneskortet, ladda batteriet, tanka ner bilderna, bearbeta bilderna. Allt utöver att trycka på knappen. ;-)
//Fred
 
Kanske lite off topic, men...

den som inte är intresserad av själva kameran kanske inte är så intresserad av bildbehandling heller? Ett bra bildbehandlingsprogram är då PhotoImpact från www.ulead.co.uk som har en riktigt hyfsad "ExpressFix"-funktion, där man guidas i några steg fram till ett färdigt resultat. Själv använder jag programmet i "Full Edit"-läget, och där kan det mycket. Billigt är det också.

...och nej, jag har inte provision :)
 
Sony w-serie är väldigt enkla att ta till sig, har en w50 själv men flickvännen har en w35 och den fungerar minst lika bra. Snabba är dem också!
 
Riktigt rejält Off topic

Rikard_Björklund skrev:
Snabba är dem också!

Nu orkar jag inte mer:)

Det heter: - Snabba är DE också.
Inte DEM.

Man kan t ex skriva om de ev. morsor som ska få kameror

- Ge dem de kameror de bäst behöver.
Inte - Ge dem dem kameror dem bäst behöver.
( Låter som gotländska ?)

Hajjar du?
Bara för att man säger DOM i talspråk så skriver man inte alltid DEM.

Jag vet, jag är en trist Messerschmitt

Ta det inte alltför personligt. Det har blivit vanligare att skriva som du gjorde
 
Åh, får man vara språkpolis?

Då vill jag inflika att det heter avancerad. c.


Och ska man köpa en kompaktkamera till någon som inte är fotointresserad, köp något billigt skit, bara den kan fokusera trots mörker. Bilderna blir ändå inte bra.

I och för sig kan man titta om de har många programval, som är lätta att ändra till. Vitbalansen är det ingen som orkar ändra, men lägen som "kvälls-snapshot" och "inomhus" fattar man, och det gör ganska stor skillnad för bilderna.
 
Nu fick jag ytterligare en bekräftelse varför jag trivs mindre här på Fotosidan. På andra fotoforum och även forum med andra karaktär läser man mycket sällan, eller aldrig kritik för rättstavning. ”Dom” där på 64bits.se forumet är kapabla till det. ”Dom” är inte så ”avanserade” när det gäller språket.
Det är inte Fotosidans uppgift, tycker jag, att lära folk svensk grammatik. Skall vi börja selektera medlemmar efter bakgrund, utbildning, yrke mm? Skall vi selektera ut alla ”Messerschmitt” eller Schmitt ö.h.t?
Men, förresten, vad är en ”trist Messerschmitt”? Stavar jag rätt ordet ”Besserwisser”?
Och jag undrar om det finns ”dyrt skit” inte bara ”billigt skit”? Allt skit är billigt. Det är bara skit.
Okej, jag avslutar också med ett ”:)”-märke.
Mvh,
//Fred (därför att mitt rätta namn är faktiskt Frederic)
PS. Ursäkta eventuella felstavningar.
 
Re: Riktigt rejält Off topic

Enicar skrev:
Det har blivit vanligare att skriva som du gjorde
Hoj hoj,
Skulle bara vilja tillägga att det också är vanligt, när man skriver hastigt på internet, att man glömmer att sätta punkt och/eller mellanslag på rätt ställen. (Se även din egen profilsida!)
;-)

Pia
 
Ich bin ein Wasserboxer

Achtung chaise, Va!, är det inte mening att vi ska selektera folk?!, och här var jag berräd att ställa upp med piska och ridstövvlar, och tränat handleden med lite rechts links, undergången är nära för det renskrivande.
Fur unsere tangentbord machiren wir weiter.




Kan nån förklara Messerschmitt?, vad har exempelvis den lilla bilen med språket att göra?


//Wasserboxern
 
ttoklegi skrev:

Och ska man köpa en kompaktkamera till någon som inte är fotointresserad, köp något billigt skit, bara den kan fokusera trots mörker. Bilderna blir ändå inte bra.

Hur menar du då? För att kameran inte är bra eller för att den som fotar inte kan ta bra bilder? Nog tycker jag att dagens kompakter tar bra bilder och även en ovan kan lyckas få till bra bilder.

Med ditt resonnemang så är det väl enklast att låta morsan använda mobilkameran, då blir ju resultatet med största sannolikhet skit! ;)
 
En av mina syrror fick en kompaktkamera i present. Hon ville kunna ta bilder som hon sedan framkallar som "vanligt".

Jag köpte en Canon eller Nikon (tror alla märkeskameror tar bilder som funkar för "Svenssonbilder".
Ställde sedan in kameran för 2MP. Dessutom fick hon två minneskort i lagom storlek, tror det var 1GB.

Jag visade hur man kollar på tagna bilder, och hur man raderar bilder man inte vill ha.
Och hur man laddar kamerans batteri.

Därefter fick hon veta att man tar kameran till en fotobutik och säger att man vill ha alla bilder på minneskortet kopierade, och att man vill ha hjälp att byta minneskort.

Enkelt och lätt att förstå för de som vill ha bilder men egentligen inte är intresserade av att fotografera.
 
beror i och för sig på om hon vill ha en kompakt eller om det är en ultrakompakt som passar bättre? många damer vill kunna ha kameran i handväskan o då är det bra om kameran är liten med

men jag kan tipsa om Canon PowerShot A630 eller A640 - mycket bra kameror som presterar bra i autoläget
 
FILM) (ulltand skrev:
En av mina syrror fick en kompaktkamera i present. Hon ville kunna ta bilder som hon sedan framkallar som "vanligt".

Jag köpte en Canon eller Nikon (tror alla märkeskameror tar bilder som funkar för "Svenssonbilder".
Ställde sedan in kameran för 2MP. Dessutom fick hon två minneskort i lagom storlek, tror det var 1GB.

Jag visade hur man kollar på tagna bilder, och hur man raderar bilder man inte vill ha.
Och hur man laddar kamerans batteri.

Därefter fick hon veta att man tar kameran till en fotobutik och säger att man vill ha alla bilder på minneskortet kopierade, och att man vill ha hjälp att byta minneskort.

Enkelt och lätt att förstå för de som vill ha bilder men egentligen inte är intresserade av att fotografera.
Då har du tur som har en syrra (eller morsa, kompis, maka, make) som förstår att hon borde "framkalla som vanligt" även fast hon fotar med en digitalkamera. Problemet är ofta annars att folk, hur lite datavana de än har, vill ha alla fördelarna med digital-foto, såsom billig framkallning (via nätet) inkl. förstorningar, ramar, retuschering mm, utan att vara det minsta intresserad av att (så småningom) lära sig att göra det själv.

PS. Förresten, 2GB kort, 2Mpix-kamera. Risken finns att hon aldrig kommer att framkalla något om hon väntar på att "rullen ska ta slut" ;-)
 
Förlåt förlåt förlåt

Michael f8 skrev:
Intressant, var kan man hitta sådan statistik?

/Michael


Ja du skämtar väl kan jag tro precis som jag gjorde när valde att kalla mig Messerschmitt i stället för besserwisser.
Det är klart att det inte finns någon statistik som jag kan hänvisa till utan det är vad jag har uppmärksammat som något som blir vanligare.
Jag ser vad jag ser men jag ska hållla mig till ämnet i fortsättningen.
Jag tycker nog ändå att reaktionerna var något överdrivna.

Jaha det är väl en språkförändringen vi (eller jag) ser. Bara att tugga i sig.
Nothing is quite as sure as change

Hälsning till Pia
Ber om ursäkt för missade punkter.
Och jag som trodde jag var felfri. ;-)
 
J.Andersson skrev:


(Jag har själv en Fuji F30 men använder aldrig autoläget på den.)

Vi har några Fuji F30 på jobbet och dom är bra tycker jag fast jag använder inte heller autoläget.
Du kan väl testa autoläget på din. Jag gissar att det blir helt OK.
Det kanske inte är svårare än så. :)
 
Re: Re: Kompakt digitalkamera till morsan!

Enicar skrev:
Vi har några Fuji F30 på jobbet och dom är bra tycker jag fast jag använder inte heller autoläget.
Du kan väl testa autoläget på din. Jag gissar att det blir helt OK.
Det kanske inte är svårare än så. :)
Jag köpte nyligen en efterföljare till F30, en F31FD att ha med mig på en veckoresa i Barcelona. Som ny kamera ville jag testa den i flera lägen, både före resan och under. Då upptäckte jag att i Autoläge glider ISO-inställningen lätt över till ISO 800 eller t.o.m. ISO 1600. Bilderna blev bra men de tål inte mycket förstoring, därför att bildbruset blir för mycket.
ISOtalet i F31-an kan ställas även i 3200 läge men då blir bilderna mycket korniga.
I Auto-M läget kan man styra ISOkänsligheten antingen i Auto-200, Auto-400 mm då begränsar kameran det till det inställda maxläget. Man kan ställa in också fasta ISO då anpassar kameran bländare, tid och blixt.
Nu har jag skrivit mycket om ISO, men jag tycker att det är viktigare med brusfaktorn vid högre ISO än antalet pixlar och megapixlar som de flesta är fixerade av.
Det är klart, de som bara trycker av knappen sen lämnar in kameran till ”vanlig framkallning” vet inget om ISO eller bländare eller brus. Den som köper kameran har uppgiften att välja rätt
//Fred
 
AFJ skrev:
Hur menar du då? För att kameran inte är bra eller för att den som fotar inte kan ta bra bilder? Nog tycker jag att dagens kompakter tar bra bilder och även en ovan kan lyckas få till bra bilder.

Med ditt resonnemang så är det väl enklast att låta morsan använda mobilkameran, då blir ju resultatet med största sannolikhet skit! ;)


Vad jag menade var att det inte är så mycket ide att ge sig på det dyrare segmentet av kompaktkamerorna, just eftersom att de flesta kamerorna är helt okej. Utomhus med bra ljus blir bilderna bra, och inomhus med blixt (fest och annat) blir det... ja vi vet ju hur de ser ut, liksom.

Det blir inga mästerverk, men helt ok, oavsett om kameran kostar 1200 eller 3000. Billigt skit kanske är hårt ordval, men jag menar bara att det inte är ide att tänka att man vill ha något "lite bättre", för resultatet blir detsamma om man inte själv pillar med inställningarna.


PS. Ursäkta språkpetandet, det slår till ibland. Rättstavad text är behagligare att läsa, men man förändrar inte världen genom att gneta på forum. Ska försöka minnas det. DS.
 
Om du köper Nikon så bjuder Nikon på en kurs - då kanske hon lär sig ta bättre bilder???

En annan generalisering idag, är att du skall akta dig för att kompakten är laddad med FÖR mycket pixlar.
10mp på en 1 1/8 ccd och samtidigt försöka få bra ISO prestanda.... Jo du - det funkar ju bra....

Hälsningar

Adam
 
ttoklegi skrev:
Vad jag menade var att det inte är så mycket ide att ge sig på det dyrare segmentet av kompaktkamerorna, just eftersom att de flesta kamerorna är helt okej. Utomhus med bra ljus blir bilderna bra, och inomhus med blixt (fest och annat) blir det... ja vi vet ju hur de ser ut, liksom.

OK - då är vi på samma linje! ;)

Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.