Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompabilitetsproblem Sigma 500 EF 500 Super

Produkter
(logga in för att koppla)

tridenten

Medlem
Jag har fått en blixt (Sigma EF-500 Super) för Minolta.
Problemet är att den inte verkar kompatibel med Sony Alpha systemet.
Med min analoga Minolta Dynax 700si så fungerar blixten klockrent, men med min Sony a200 så fungerar den varken trådlöst eller när den är monterad på kameran.
Om jag kör trådlöst och använder min Sony HVL42AM så att blixtljuset träffar Sigman rakt framifrån så löser den ut men synkroniseringen är ändå för långsam, och det blir rent praktiskt ingen nytta med att använda en blixt för att lösa ut en annan.

Vad jag vet så borde det inte vara några problem då äldre Minoltablixtar fungerar med a-systemet.
Vore tacksam om någon har en lösning på mitt problem, för man har ju alltid användning för en extra blixt.

När det gäller sigman som slav så kanske det är så att den tänder på förblixten som din kamera avger och därmed utlöser för tidigt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto