Panoreda
Medlem
Jag måste berätta först för att dämpa ilskan.
För några veckor sedan lovade jag i ett svagt ögonblick att ta några bilder i samband med en fågelräkning och mina lösa planer att skaffa ett 400 mm objektiv till min Canon blev plötsligt brådskande.
Valet föll på Rajala som hade objektivet i lager och till bra pris dessutom. Jag beställde och betalade med kort och efter tre vardagar låg paketet på posten. Problemen började när jag skulle hämta det. Då visade det sig att de hade skickat objektivet mot postförskott och vrång som jag är vägrade jag att betala det en gång till.
Väl hemma började jag ringa, tala in på telefonsvararen, ringa och ringa. Skriva epost och ringa igen. Ny epost med begäran att de skulle höra av sig. Det hela var ju bara ett enkelt fel som behövde rättas till, men som förutsatte att vi kommunicerade några minuter på något sätt. Telefonsvararen rekommenderade ett besök i butiken, men det finns ju orsaker till att man väljer att köpa något via webben och jag förmodar att man inte var intresserade att betala en returbiljett Hässleholm-Stockholm och en dags förlorad arbetsinkomst för att rätta till saker. Ett automatsvar för eposten angav att man just nu hade mycket att göra och därför bara svarade i mån av tid - något som jag tolkade som aldrig. Och jag ännu inte fått något svar den vägen efter två veckor.
Efter ett 50-tal försök och en vecka senare lyckades jag till sist få tag på en kille i affären som kontrollerade, höll med och lovade ordna en ny leverans direkt. Detta var för en vecka sedan och idag ringde jag igen för att fråga varför objektivet inte dök upp. Faktiskt behövdes bara tre försök innan någon svarade och förklarade att det stod kvar på golvet därför att man hade glömt klistra på en adresslapp! Men hon lovade att det skulle skickas omedelbart. Precis som killen för en vecka sedan. Om allt detta har jag en synpunkt. Nåja två -jag rekommenderar er att inte handla hos Rajala eftersom de inte verkar ha någon koll alls.
Men viktigare och mer generellt - man ska inte behöva hålla på i en vecka för att få kontakt med en webshop. De måste åtminstone svara på e-post hyggligt snabbt och helst i telefon också. Vi är alla mänskliga och kan dabba oss, men om systemet för webhandel omöjliggör korrigeringar när något går fel, så är vi alla förr eller senare illa ute. Och om man som i exemplet ovan anser att man inte har tid med detta, så bör man nog rimligen överväga om webförsäljning är en god idé.
För några veckor sedan lovade jag i ett svagt ögonblick att ta några bilder i samband med en fågelräkning och mina lösa planer att skaffa ett 400 mm objektiv till min Canon blev plötsligt brådskande.
Valet föll på Rajala som hade objektivet i lager och till bra pris dessutom. Jag beställde och betalade med kort och efter tre vardagar låg paketet på posten. Problemen började när jag skulle hämta det. Då visade det sig att de hade skickat objektivet mot postförskott och vrång som jag är vägrade jag att betala det en gång till.
Väl hemma började jag ringa, tala in på telefonsvararen, ringa och ringa. Skriva epost och ringa igen. Ny epost med begäran att de skulle höra av sig. Det hela var ju bara ett enkelt fel som behövde rättas till, men som förutsatte att vi kommunicerade några minuter på något sätt. Telefonsvararen rekommenderade ett besök i butiken, men det finns ju orsaker till att man väljer att köpa något via webben och jag förmodar att man inte var intresserade att betala en returbiljett Hässleholm-Stockholm och en dags förlorad arbetsinkomst för att rätta till saker. Ett automatsvar för eposten angav att man just nu hade mycket att göra och därför bara svarade i mån av tid - något som jag tolkade som aldrig. Och jag ännu inte fått något svar den vägen efter två veckor.
Efter ett 50-tal försök och en vecka senare lyckades jag till sist få tag på en kille i affären som kontrollerade, höll med och lovade ordna en ny leverans direkt. Detta var för en vecka sedan och idag ringde jag igen för att fråga varför objektivet inte dök upp. Faktiskt behövdes bara tre försök innan någon svarade och förklarade att det stod kvar på golvet därför att man hade glömt klistra på en adresslapp! Men hon lovade att det skulle skickas omedelbart. Precis som killen för en vecka sedan. Om allt detta har jag en synpunkt. Nåja två -jag rekommenderar er att inte handla hos Rajala eftersom de inte verkar ha någon koll alls.
Men viktigare och mer generellt - man ska inte behöva hålla på i en vecka för att få kontakt med en webshop. De måste åtminstone svara på e-post hyggligt snabbt och helst i telefon också. Vi är alla mänskliga och kan dabba oss, men om systemet för webhandel omöjliggör korrigeringar när något går fel, så är vi alla förr eller senare illa ute. Och om man som i exemplet ovan anser att man inte har tid med detta, så bör man nog rimligen överväga om webförsäljning är en god idé.