Advertisement

Annons

Kommunikation med webshopen

Produkter
(logga in för att koppla)

Panoreda

Medlem
Jag måste berätta först för att dämpa ilskan.

För några veckor sedan lovade jag i ett svagt ögonblick att ta några bilder i samband med en fågelräkning och mina lösa planer att skaffa ett 400 mm objektiv till min Canon blev plötsligt brådskande.

Valet föll på Rajala som hade objektivet i lager och till bra pris dessutom. Jag beställde och betalade med kort och efter tre vardagar låg paketet på posten. Problemen började när jag skulle hämta det. Då visade det sig att de hade skickat objektivet mot postförskott och vrång som jag är vägrade jag att betala det en gång till.

Väl hemma började jag ringa, tala in på telefonsvararen, ringa och ringa. Skriva epost och ringa igen. Ny epost med begäran att de skulle höra av sig. Det hela var ju bara ett enkelt fel som behövde rättas till, men som förutsatte att vi kommunicerade några minuter på något sätt. Telefonsvararen rekommenderade ett besök i butiken, men det finns ju orsaker till att man väljer att köpa något via webben och jag förmodar att man inte var intresserade att betala en returbiljett Hässleholm-Stockholm och en dags förlorad arbetsinkomst för att rätta till saker. Ett automatsvar för eposten angav att man just nu hade mycket att göra och därför bara svarade i mån av tid - något som jag tolkade som aldrig. Och jag ännu inte fått något svar den vägen efter två veckor.

Efter ett 50-tal försök och en vecka senare lyckades jag till sist få tag på en kille i affären som kontrollerade, höll med och lovade ordna en ny leverans direkt. Detta var för en vecka sedan och idag ringde jag igen för att fråga varför objektivet inte dök upp. Faktiskt behövdes bara tre försök innan någon svarade och förklarade att det stod kvar på golvet därför att man hade glömt klistra på en adresslapp! Men hon lovade att det skulle skickas omedelbart. Precis som killen för en vecka sedan. Om allt detta har jag en synpunkt. Nåja två -jag rekommenderar er att inte handla hos Rajala eftersom de inte verkar ha någon koll alls.

Men viktigare och mer generellt - man ska inte behöva hålla på i en vecka för att få kontakt med en webshop. De måste åtminstone svara på e-post hyggligt snabbt och helst i telefon också. Vi är alla mänskliga och kan dabba oss, men om systemet för webhandel omöjliggör korrigeringar när något går fel, så är vi alla förr eller senare illa ute. Och om man som i exemplet ovan anser att man inte har tid med detta, så bör man nog rimligen överväga om webförsäljning är en god idé.
 
Jadu jag lämnade in mitt objektiv 30 dec har inte fått det än.
Vad ska man säga... är så less på dom, men det värsta är inte tiden utan dom lovar saker dom inte håller.
 
Tråkigt att höra. Jag fick min glugg idag och allt verkar i ordning, så den värsta irritationen har lagt sig. Det gick riktigt snabbt till slut när rätt person tog tag i det. Men i sak kvarstår min kritik (som inte bara gäller Rajala utan nog är en vanlig inbesparing för många webshopar) - man måste kunna nå dem när det behövs. Allt annat är oacceptabelt.
 
Tråkigt att höra. Jag fick min glugg idag och allt verkar i ordning, så den värsta irritationen har lagt sig. Det gick riktigt snabbt till slut när rätt person tog tag i det. Men i sak kvarstår min kritik (som inte bara gäller Rajala utan nog är en vanlig inbesparing för många webshopar) - man måste kunna nå dem när det behövs. Allt annat är oacceptabelt.

Samma problem här!
Gjorde en beställning för mer än en vecka sedan. Det skulle ju ta 1-3 dagar. Varorna fanns tillgängliga enligt hemsidan. Så jag ringde mailade talade med telesvar. Ingen respons.
Jag hade fåt en bekräftelse på min beställning. Kan något blivit fel? I dag var jag på dåligt humör, nu skall jag ha tag i någon. Efter Många samtal så provade jag butiken i Malmö.
Någon svarade! Jag fick hjälp. Min order fanns inte de skulle undersökas.
Ca: en tim senare får jag ett mail varorna är packade & skickade.
Nu är spänningen olidlig..

Hälsningar Lars
 
Tack för info! Har planer på ett nytt objektiv och Rajala låg bra till innan er information. Nu blir det definitivt någon annan!! Det finns inget värre än att inte få tag på säljaren när det strular och det gör det ju ibland. SVAGT RAJALA!!!

Samma problem här!
Gjorde en beställning för mer än en vecka sedan. Det skulle ju ta 1-3 dagar. Varorna fanns tillgängliga enligt hemsidan. Så jag ringde mailade talade med telesvar. Ingen respons.
Jag hade fåt en bekräftelse på min beställning. Kan något blivit fel? I dag var jag på dåligt humör, nu skall jag ha tag i någon. Efter Många samtal så provade jag butiken i Malmö.
Någon svarade! Jag fick hjälp. Min order fanns inte de skulle undersökas.
Ca: en tim senare får jag ett mail varorna är packade & skickade.
Nu är spänningen olidlig..

Hälsningar Lars
 
Handla hos kamera-express.nl istället. Tre dagars frakt till dörren av en Canon 5D MkII och dessutom billigare (mycket).
/Tommy
 
Efter ett 50-tal försök och en vecka senare lyckades jag till sist få tag på en kille i affären som kontrollerade, höll med och lovade ordna en ny leverans direkt.

Låter inte som om webhandel är Rajalas grej utan att driva fysiska butiker! Om de haft lite koll hade de vetat att de hade räckt att faxa en ändringsblankett till posten så hade de tagit bort PF kravet på original paketet, det tar normalt sett någon timme innan det slår igenom i systemet :)
 
Låter inte som om webhandel är Rajalas grej utan att driva fysiska butiker! Om de haft lite koll hade de vetat att de hade räckt att faxa en ändringsblankett till posten så hade de tagit bort PF kravet på original paketet, det tar normalt sett någon timme innan det slår igenom i systemet :)

Ja. När jag stod på posten var min första tanke att ringa dem och ordna allt på plats. Men det tog ju som sagt en vecka att få tag på dem.
 
Rajala verkar vara litå trög att svara mejl, har nu under cirka en vecka skickat fem mejl angående möjlig beställning och har inte fått något svar alls. Förra gången jag frågade någonting jag fick åtminstone svar: "hinner inte svara, ring". Dom verkar inte vara så jättesugna att sälja - eller åtminstone behöver inte sälja till internet-kunder. Men inga problem, objektiv jag är intresserad för finns också i lokala butiken.

Förresten, var tidigare i kontakt med Rajala, Tammerfors (och Helsingfors) och därifrån man svarade varje gång inom max 24 timme...
 
Väntade ungefär fem veckor på min skrivare innan den dök upp. Då var den vid köp och under hela tiden därefter markerad med "tillgänglighet: direkt" i webshopen. Efterfrågan på mail gav inget svar. Däremot var det inga problem att nå butiken i Stockholm via telefon. "Ingen tillgång på denna skrivare just nu hos någon av våra två leverantörer" fick jag då veta.

Till saken hör att jag var beredd på långa leveranstider hos Rajala när jag beställde (via postförskott) och kunde till det förmånliga priset tänka mig att vänta ett tag. Men som sagt, lagerstatusen på webben har nog i många fall ganska lite med verkligheten att göra.
 
Beklagande att höra. Man tycker ju att större seriösa företag som också har en markbutik borde ha en bra mejl OCH telefonkontakt dom svarar på.
 
Jag har handlat via Rajala två gånger, första gången, en Sony A900, fungerade allt perfekt, hämtade ut kameran dagen efter på macken mot postförskott, i förgår blev det lite lite annorlunda, köpte ett 70-300G och, precis som kameran kom det dagen efter (igår), men på PF-blanketten stod det 0kr, fick med hjälp av killen på macken ringa runt rätt mycket för att överhuvudtaget FÅ betala istället för att bara få ut paketet *S* ibland är man dum som är ärlig...

De gånger jag ringt Rajala har jag dock alltid fått svar snabbt och de har alltid varit hjälpsamma. Tydligen har jag haft tur eller andra otur.
 
De var väl ok när de hette fotovideo men nu har det faktiskt blivit mycket sämre. De har helt klart för lite personal, hur många är de där en dag på "rusningen"? Typ fem? Hur många är scandinavian photo? Typ 15, klart service blir lidande. När man är inne i butiken och det är några kunder där verkar de dessutom helt sönderstressade.

Jag mailade dem en offertförfrågan för ca två veckor sen för stället jag jobbar på och för ca 70.000 borde man orka svara kan man tycka men ännu inget svar. För scandinavian tog det idag ca 1.5 timme att kolla upp allt så valet är lätt :)
 
Jag har försökt lägga en beställning i tre veckor på en 1d mk 3, en 24-70 och smågrejer. Svarar inte på maila och omöjliga att nå på tele. Jag förstår det bara inte, de måste förlora såå mycket pengar! Men man har ju blivit avskräckt och jag kommer handla någon ananstans istället.
 
Hej. Trist att de tydligen fortfarande inte har insett nödvändiga förutsättningar för en fungerande webshop - jag hade faktiskt hoppats på att vårt gnäll här skulle få dem att skärpa sig. För min del fick jag tag på en annan säljare som snabbt såg till att allt ordnade uppp sig, och jag är gudskelov mycket nöjd med objektivet jag köpte. Det hade varit en mardröm att reklamera.
De har ju ganska bra priser på mycket - en lite större beställning kanske motiverar en resa till huvudstan och inköp irl i stället. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.