Advertisement
ANNONS
Annons

Kommer jag bli riktigt nöjd med Sigma 30 mm f/1,4 EX DC HSM?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Sigma 30mm för inomhusfotografering. Mitt EF 50 ger mig för snäv vinkel på min Canon 50D.

Nu till varför jag undrar..
Som nybörjare har jag inte haft möjligheten att fotografera med så många olika objektiv, men ett fåtal(2st) sticker ut och har gett mig bilder med otrolig skärpa och ett djup i färgerna som jag inte upplever hos övriga. Självklart kan det vara tillfälligheter som gjort att jag fått till de bästa bilderna med just de objektiven, men överlag upplever jag skärpan bättre samt något annat jag inte riktigt kan förklara. Bilderna känns mer levande, ett annat "djup".

Objektiv jag är riktigt nöjd med:
- Canon EF 50 f/1.8
- Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Övriga objektiv jag provat:
- Canon EF-S 17-55 f/3.5-5.6 IS
- Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS
- Canon EF 17-35/2.8 L
- Canon EF 70-300mm f/4-5.6

Som sagt helt ovetenskaplig "recension" men...
Kommer jag kunna lägga Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM bland dem jag känner mig riktigt nöjd med?

Helt omöjligt att svara på är jag rädd.

Det är mitt favoritobjektiv till min 20D, men många andra har haft problem med felfokus med det objektivet.

Du har inte möjlighet att prova lite?

Om det nu säger något, så är objektiven mitt 30/1.4 favoriseras över
följande:
Canon EF 50/1.8
Sigma 70-300/4-5.6
Falcon 8/3.5
Toikna 135/2.8
Sigma 18-50/2.8
Takumar 55/1.8
Chinon 55/1.7

Edit: Men det handlar förstås helt om tycke och smak.
Jag tror många skulle föredra 18-50/2.8 t.ex.

Håller med Jesper om att det såklart är svårt att svara på. Men mitt Sigma är en av mina absoluta favoriter, även om det är en hård kamp med TS-E 45mm samt Samyang 85/1.4. Skärpemässigt står den sig ypperligt mot objektiv som EF 100/2.8 Macro, EF 85/1.8, EF 50/1.4, EF-S 17-55/2.8, EF 24-105/4L, vilka alla är erkänt skarpa och fina. Sigmat är också rejält skarpt redan på bländare 1.4, även om det korta skärpedjupet ställer krav på dig som fotograf.

Tyvärr passar den inte till min 5DII, men jag har behållt min 350D där 30mm sitter fastklistrad. I somras valde jag att bara ta med den uppsättningen på semester i Turkiet och trots begränsningen blev det många härliga bilder!

Så under förutsättning att du inte får ett felfokuserat objektiv, och inte känner dig för begränsad av fasta objektiv, är jag övertygad om att du kommer bli nöjd.

Ugh, jag sitter precis i samma fundering. Behöver ett objektiv för inomhus och som nybliven farsa vill man inte köra med blixt. Det är Sigma 30 f/1,4 EX DC HSM alt. CANON EF 50/1.4 USM eller 50/1.8.

När jag läser recensioner får ju Sigma sämre kritik än bägge Canon gluggarna i princip. Tänker då på photozone.de och the-digital-picture men samtidigt så vill jag hellre ha möjlighet till att beskära efteråt istället för att vara begränsad när jag tar bilden. Vad fan skall man göra och vad skall man välja för inomhus/porträtt objektiv till en 500D?????

Ugh, jag sitter precis i samma fundering. Behöver ett objektiv för inomhus och som nybliven farsa vill man inte köra med blixt. Det är Sigma 30 f/1,4 EX DC HSM alt. CANON EF 50/1.4 USM eller 50/1.8.

När jag läser recensioner får ju Sigma sämre kritik än bägge Canon gluggarna i princip. Tänker då på photozone.de och the-digital-picture men samtidigt så vill jag hellre ha möjlighet till att beskära efteråt istället för att vara begränsad när jag tar bilden. Vad fan skall man göra och vad skall man välja för inomhus/porträtt objektiv till en 500D?????

Sigma 30/1.4 är nog ett finfint objektiv till din 500D. Innan jag köpte mitt vill jag minnas att jag hittade recensioner där både 30/1.4 och 50/1.4 fick bättre kritik än Canon 50/1.4.

Det var för mig ett klart steg uppåt från det 50/1.8 jag hade innan (på min 450D), både i lagom brännvidd, fokusering och bildskärpa (de två senare kanske hör ihop, i och för sig).

Är helt sjukt nöjd med min Sigma EX 30 1.4. Det är mitt "allround objektiv". Superskarpt och man behöver nästan aldrig använda blixt när det är mörkt.

Ang felfokuseringen så har du ju en EOS 50D så om du köper begagnat och skulle få ett felfokuserande exemplar så kan du ju korrigera det i kameran med mikrojusteringen. Köper du nytt så får du ju gluggen utbytt mot en nytt utan extra kostnad.

Jag har både Sigma 30/1.4 samt EF 50/1.4. Brännviddsmässigt tyckte jag själv att 30mm var att föredra på min 350D, speciellt för inomhusbruk. Kvalitetsmässigt är mitt Sigma mycket skarpare och främst kontrastrikare mellan 1.4-1.8 och därefter är det tillräckligt lika kvalité (med lite fördel för Canon på pixelpeepnivå).

Med det sagt tycker jag om båda objektiven, men finge jag bara ha ett av dem till en crop-kamera hade jag valt 30mm.

Har haft Sigma´s 30mm i ca 2år och jag är fortfarande helnöjd. Skarpt på 1,4 och bra fokus med HSM. Detta objektiv har varit väldigt användbart i många situationer, och nästan blivit mitt standard val. Du kommer inte bli besviken!

Ok. Tack för all feedback. 50 går bort alltså och då får man helt enkelt sitta och lura för att försöka antingen hitta sigman eller en Canon EF 28/1.8 (beggat).

Jag kan bara hålla med föregående.
Jag använder min sigma 30/1,4 så fort jag behöver en större bländare och det har aldrig gjort mig besviken.
Sedan jag köpte den använder jag i princip aldrig min 50mm på min aps-c.

glöm bara inte att prova sigman på din kamera innan så du inte får ett ex som strular med skärpeinställningen eller som är soft på full öppning, kan man inte veta innan man prövat, för mig tog det tre ex, och jag är ingen pixel peeper, utan kunde bara konstatera.

Som någon annan redan sagt, även mitt 50/1.8 är helt arbetslöst sen jag fick tag på ett bra 30/1.4 (jag fick byta mitt första ex). 50 är för mycket tele inomhus i de flesta sammanhang jag vill fota i. Har dock sparat det för någon framtida "intim konsertsituation", där är det nog bra.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.