Annons

Kommer det en EF28mm f/1.8 II USM eller liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet om Canon har någon
EF28mm f/1.8 II USM på gång eller någon likvärdig?
EF28mm f/1.8 USM har ju snart 13 år sen lansering.

För vad jag kan se är det svårt att hitta någon likvärdig glugg i samma prisklass. Skulle ev. vara Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Canon AF men är lite osäker på den, ska visst vara lite lotto om man får en bra eller dålig glugg...

// Martin
 
Kanske en Sigma EX 28/1.8 DG kan vara ett alternativ? Visserligen inte riktigt i samma prisklass som Canons 28/1.8, sigman är ju typ 2000 spänn billigare ;)
 
Andreas Hansson (Dez) skrev:Vad jag saknar är 20 1,4 L USM.

Gärna för mig, men jag har Sigmas 20/1.8 och den är enorm, gissar att en 20/1.4L som funkar på full glugg skulle bli ännu enormare, men visst, skulle gärna köpa en. Dock inte helt säker på att jag skulle föredra den framför 24an
 
Jag har naturligtvis sneglat på Sigman oxo.
Hur pass bra är skärpan på full öppning?
Hur snabb är AF:n?
 
Dez skrev:Jag har naturligtvis sneglat på Sigman oxo.
Hur pass bra är skärpan på full öppning?
Hur snabb är AF:n?
AF är inte plågsamt långsamt men inte heller full USM-speed. AF funkar sämre i dåligt ljus på nära håll men det är ju lite beroende på kamera och brännvidden i allmänhet. Fullt öppen är den inte heller alls i närheten av perfekt men nerstoppad är den faktiskt bra (även om jag aldrig använder den så ;-). Jag filosoferade i stil med "bättre lite sådär bild än ingen bild" när jag skaffade den och den levererar bra så länge man är realist.

Ja och med enorm menade jag storleken. En bra och sansad test finns på prime-junta
 
PMD skrev:
Nerstoppad (i kameraväskan) kan inget objektiv vara speciellt bra (på att ta bilder).

Meningsbyggnad och ordval kanske inte alltid 100 men jag skriver fortare än jag tänker ibland. Hoppas meningen gick fram iallafall och bra att man kan roa någon ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.