Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarfunktionen..

Produkter
(logga in för att koppla)

Zophija

Ny medlem
Loggade precis in på min sida och läser att jag ligger -3 i kommentarer.

Har alltså fått 3 och inte skrivit någon..
Jag har varit medlem i 2 veckor kanske, kan kanske inte direkt jättemycket om bilder å så.

Visst, vet juh vad jag tycker är fint och inte.
Därför så vill jag juh inte kommentera, när jag själv kanske är osäker på om mina bilder är okej eller inte..

Eller?

Ta inte kommenteringe på största allvar... eller jo, men tro inte att ge en kommentar är så invecklat och vetenskapligt!

Man berättar vad man tycker om en bild och vad man utifrån sina egna kunskapr tycker kan förbättras.

Alla är vi på olika nivåer och kommentarerna blir därför olika. Personen som får kommentarerna kan plocka ut det den tycker passar.

Man behöcer inte vara låtskrivare för att tycka en låt är bra :)

Kommentera på, det är givande även för dig som skriver en kommentar och bättre att säga någonting än ingenting alls :)

Det finns ju en mjukstartspool, där kanske lite mer nybörjarbilder(eller om man känner sig osäker)
läggs.Det är väl ett ypperligt ställe att börja kommentera på också, man lär sig bildseende genom att kritiskt granska andras bilder, sen är inte fotosidankritik en vetenskap där man måste ha "rätt" i den kritiken man skriver.
Är det bra kan du skriva det, skriv gärna vad som är bra, är något dåligt, gör detsamma, DU bestämmer vad DU tycker.

Den där -3 visas bara för dig själv, det är inget andra ser och är heller ingen värdemätare av dig som medlem. Det är dock en liten påminnelse om att man kanske bör ta en sväng och kommentera andras bilder.

Och, alla kan kommentera! En kommentar behöver absolut inte vara en "så här blir bilden bättre"-aktigt tips till fotografen.

Fundera över den fina bilden du hittat; vad är det i den som fångade ditt intresse, varför fastnade du för just den? Genom att fundera över sånt hjälper du både dig själv i ditt bildskapande framöver, och om du också skriver det som en kommentar hjälper du kanske också fotografen - som inte alltid kan tänka sig in i vad andra ser i dennes bild.

"Å vad fint" som kommentar ger ju inte fotografen så mycket alls, men tex "Jag fastnade för att ljuset är så skirt i din bild, att den ger mig en lugn känsla". Att försöka formulera något sådant runt en annans bild är inte heller helt lätt, men nyttigt!

Många spännande, intressanta, roliga och givande kommentarer kommer från nybörjare och folk som inte alls fotograferar tycker jag.

Ser du en bild du gillar - skriv det som kommentar. Som "amatörfotograf" uppskattar i varje fall jag både "konstruktiva" kommentarer från de som kan se vad jag har gjort fel o rätt OCH enklare kommentarer från "resten"...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto