ANNONS
Annons

Kommando-mode och radio-trigger samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullis

Aktiv medlem
Hej i snöyran!

Jag är i färd med att beställa radio-triggers (Yongnou RF603) till blixtar och slås av funderingen,
kan man ha kameran(Nikon D7000) i kommando-mode och styra 1-2 blixtar(via IR) och samtidigt ha en radio-trigger i blixtskon som styr 1-2 andra blixtar.
Eller utesluter det ena det andra? borde inte det va?
Någon vänlig själ som har erf. av detta?

Hej i snöyran!

Jag är i färd med att beställa radio-triggers (Yongnou RF603) till blixtar och slås av funderingen,
kan man ha kameran(Nikon D7000) i kommando-mode och styra 1-2 blixtar(via IR) och samtidigt ha en radio-trigger i blixtskon som styr 1-2 andra blixtar.

Om du enbart kör D7000 i manuellt läge för samtliga grupper kan det kanske fungera. Håller på att ladda ned manualen för att se om du kan filtrera bort förblixtarna.

Hej i snöyran!

Har du sändaren i blixtskon, kan du inte fälla upp den inbyggda blixten och utlösa andra med TTL.
Dessvärre finns det ingen X-kontakt i D7000, annars kan man sätta radiosändaren där. Dina tilltänkta radiotriggers har väl inte TTL?
Själv har jag "löst det" genom i stället köpa Phottix Starto och sätta den i blixskon med en master blixt där (SB800; SB900) Då får jag TTL på mina SB 600 och dessutom kan jag utlösa ett antal andra med radio, dock blir dessa helt manuella inställda.

Om du enbart kör D7000 i manuellt läge för samtliga grupper kan det kanske fungera. Håller på att ladda ned manualen för att se om du kan filtrera bort förblixtarna.

Lyckas inte få ned manualen, men om man läser specifikationerna står inget om att den tar hänsyn till förblixtarna, bara att den triggar själva utlösaren.

hmmm ok, har jag sändare i blixtskon så kan jag inte fälla upp inbyggda blixten och följaktligen kan kameran inte agera i command-mode. Låter ju logiskt och sannorlikt... men trist :(
Det blir till att köpa fler triggers m.a.o.

Tacka Gud för ebay, annars blir man ju ruinerad ;)

Tusen tack för edra svar och engagemang!

Jag har läst hit och dit och youtubat och beslutat mig för att köra manuellt(dvs. ej TTL) när jag kör fler blixtar än en.

Du kan sätta rf-603n i blixtskon och på den en nikonblixt som går i TTL. Denna kan i sin tur trigga andra TTL-blixtar. RF-603.an kan i sin tur trigga andra manuella blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar