Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommande Qpict klarar K10D PEF.

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter diskussion med Rune Lindman som gör det eminienta katalog och bildsorteringsprogrammet QPict för Macintosh, så kommer nästa version av QPict fungera med PEF filer från K10D.

Då lämnar jag nog denna röriga kombination av iPhoto (JPEG) och Adobe Bridge (PEF) som jag kör nu och övergår helt till QPict...

www.qpict.net

Nästa version beräknas släppas inom två veckor.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Ja, jag har testat Aperture och jag avstår från det. Det är segt och råformatsomvandlaren innehåller inte ens hälften av de verktyg och de möjligheter som jag får med Bibble (LightZone är ett intressant alternativ för exponeringskorrigering, som jag fortfarande utvärderar, superenkelt utjämna kontraster med!). QPict i kombination med Bibble alt. LightZone, kan vara det ultimata verktyget.

Aperture behöver jobba på råformatsomvandlaren. Bibble kan korrigera för distorsion och vinjettering, bl a. Saknar en del i Aperture mmm... Både Bibble och LightZone möjliggör bättre exponeringsjustering. Aperture känns som ja, som Adobe Camera Raw i det hänseendet ungefär - och det är ett lågt betyg.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar