Annons

Komentarer och testbilder på Ef 24-70 2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Har en 40D och skall köpa till en normalzoom. Funderar på antingen 24-105 eller 24-70 2,8 L. Någon som har erfaraenhet av dessa objektiv på en 40D och eventuellt testbilder?
 
24 mm är inte speciellt mycket vidvinkel på en 40D tyvärr. Finns pengarna hade jag satsat på EF-S 17-55/2.8 IS USM.

edit: för att svara på din fråga. På flickr får du en hel del träffar om du t ex söker på "40D 24-70". :)
 
Senast ändrad:
marten_p skrev:
24 mm är inte speciellt mycket vidvinkel på en 40D tyvärr. Finns pengarna hade jag satsat på EF-S 17-55/2.8 IS USM.

edit: för att svara på din fråga. På flickr får du en hel del träffar om du t ex söker på "40D 24-70". :)

Han kanske är ute efter tele-änden?
 
Avseende det här med vidvinkel så tycker inte jag att 24 är för lite. Använde själv en 24-70 innan och den räckte alldeles utmärkt på 1,6 hus. Men det beror ju givetvis på vad man är ute efter. Har också haft 17-55:an som nämns och den är enligt mina erfarenheter lite skarpare än 24-70:an. Kontrasten är å andra sidan bättre i 24-70 och den inger också betydligt mer kvalitetskänsla än 17-55. Men av dessa två hade jag i slutändan nog ändå hellre skaffat 17-55 just för att den dels är skarpare dels har is och precis som nämns kan det vara kul med vidvinkel ibland. Å andra sidan hade jag nog ännu hellre siktat in mig på 24-105 för sin allsidighet och istället kompletterat den med en ljusstark glugg i lämplig brännvid för de tillfällen man då skulle sakna f2,8. Ett billigt och enkelt alternativ är då att införskaffa en 50/1,8 tex....Har man en större börs finns det fler att välja på givetvis.
 
Har ett 50 1,8 II i dagsläget. Anledningen till att jag drar mig mer emot 24-70 eller 24-105 är att jag senare tänkerinvestera i FF, och då blir ju inte ef-s någon kanonhöjdare (vill slippa byta objektiv då). Men ingen som har testbilder med något av objektiven på crop-canon?
 
Jag införskaffade en 24-70/2.8L USM väldigt nyligen och använde den flitigt under en USA-resa jag just kom hem från. Kombinerat med EF-S 10-22 (lite svårt att fotografera skyskrapor utan rejäl vidvinkel) klarade jag mig helt utmärkt på hela resan.

Den här bilden av Golden Gatebron en halvdimmig dag är t.ex. tagen med 24-70:an tillsammans med min 40D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1374202.htm

Om du beskriver vilken typ av testbilder du vill se tar jag gärna några sådana åt dig. Vill du se bilderna på 24mm? 70mm? Vilka bländare? Makro osv....

/JImmy
 
Jag hade tidigare ett EF-S 17-55 2.8 till min 40D men bytte till ett EF 24-105 4.0.


17-55 är väldigt skarp men kvalitetskänslan är absolut noll. Den är dessutom lite väl kort för mig.


24-105 är knappast en vidvinkel men fungerar bättre som allround tycker jag. Att den dessutom känns som en stridsvagn är bara fint :)
 
Ha-ha, om du tror att kvalitétskänslan hos EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är noll, då har du aldrig hållt i ett av de ökända kitobjektiven!

Jag pillrade på en EF 24-105 mm f/4L IS USM, som alla tycker som du om, på en mässa, men blev förvånad över att det var så liten skillnad gentemot 17-55, när det gällde känslan.

Jag får väl gå och handla mig en egen 24-105, så jag kan känna efter bättre.
 
Vad jag menar är att det är väldigt lite känsla i 17-55 med tanke på att den kostar drygt 10k.

Man brukar få vad man betalar för och avseende känslan är inte 17-55 prisvärd.
Bildkvalitet, ljusstyrkan och IS'en är najs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.