ANNONS
Annons

Kombinera SB600 och äldre blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Jag har en D80 och en SB600. Dessutom har jag en hel bunt äldre blixtar utan automatik. Min undran är om man kan kombinera dessa så att de går att använda tillsammans?

D80 och SB600 fungerar ju bra tillsammans i commanderläget. Frågan är om man kan koppla slavtändare till de övriga blixtarna och få dem att tända på det viset med SB600 som "trigger".

Jag har gjort lite tester men det verkar inte fungera även om man ställer in kamerans blixt och SB 6000 i manuellt läge. Tydligen slår kameran några förblixtar även om man inte kör TTL.

Ett alternatv kunde ju vara att trigga SB600 på något annat sätt än genom commanderläget men hur gör man det? Vanliga slavtändare och RF-sändare har ju blixtskor som antagligen kortsluter SB600:ans kontakter.

Frågan är alltså; måste jag använda antingen Nikons SB-serie eller vanliga blixtar eller går det att kombinera på något sätt? Jag vill inte ha någon blixt på kameran (utom den inbyggda förstås).

//PO

sb600 kan inte vara dum slav, (sb800 kan det) .

Du kan sätta en slavtändare på den
på samma sätt som du kan göra det på
dina andra blixtar. Och sedan köra din inbyggda manuellt.

Eventuellt kan du köra
commanderläge på kameran, lös sb600 och en
preflashsäker slavtändare på någon av dina andra blixtar. Men jag vet inte hur väl en preflashsäker slavtändare klarar commander flasharna. Även om den skulle klara det så kommer automatiken att beräkna exponering för den inbyggda+sb600, men sedan tillkommer den extra blixten vid själva exponeringen.

Skaffa en slavtändare till någon av dina andra blixtar. Kör sedan sb600 manuellt på kameran, den kan du slå i väggen/taket till skillnad från den inbyggda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar