Annons

Kombinera 24, 30 fps?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Blev lite hastigt att jag skulle videofilma sonens teaterföreställning och tog därför de enheter som hade laddade batterier ;)

Problemet är att enheterna har olika framerate och att jag tänkte använda ljudet från en av dem som masterljud. Så här blev det uppställt:

iPad 3 (huvudljudspår)
Video - 30 fps 1920 x 1080
Audio 44100 Hz mono
Motiv: Bild av scenens främre del och första åskådarraden
Lyckades spela in hela föreställningen på 1 tim 17 min :)

iPhone4
Video - 24 fps 1280 x 720
Audio 44100 Hz mono
Motiv: Översiktsbild hela scenen inkl. åskådarna
Längre klipp, endast avbrutna av mobilens mjukvara och/eller låg batterinivå :(

Nikon D4
Video - 30 fps 1920 x 1080
Audio 48000 Hz stereo
Motiv: Närbilder
Många korta klipp från olika delar av scenen.

Har tillgång till Creative Master suite 6, dvs Premiere Pro 6 och After Effects, men jag är nybörjare i dessa program så jag hittar inte riktigt bland alla inställningar ännu.

Min fråga är enkel, hur kan jag använda ljudspåret från iPad 3 och ändå lyckas synka ljudet med video från iPhone?

Nähä, lyckades inte få 100% sync ändå. Visst blev det bättre efter att jag gjorde om iPhone 4-klippet i After Effects enligt ovanstående pod, men det syncar ändå inte helt.

Någon som har några fler tips?

Du vill alltså synka flera videos med 1 ljudspår?
PP har inte en automatisk funktion till detta.
RED har däremot ett program som heter Plural Eyes som gör exakt detta. Det använder jag.

Funktionen är enkel. Installera PP. Installera PE.
importera alla klipp med ljud(PE synkar efter ljudet) i PP i en sequence.
I menyn, långt ut till höger (kommer inte ihåg på rak arm vad menyn heter) finns ett alternativ där du hoppar till PE.
I PE väntar du tills alla klipp dyker upp och sedan trycker du bara på synk-knappen i mitten.
Hokus Pokus o det är klart.
Stäng PE o resultatet dyker upp i Premiere Pro.

Din masterljudfil i ett spår o alla videos inpassade efter mastern.

Har du inte detta (eller liknande) så får du vackert leta upp en händelse som du kan synka efter.
En smäll i golvet eller liknande. De "stora" använder tydligen en filmklappa till exakt detta. Att synka flera kameror till samma scen.

PS
resultatet i PE kan få ett utseende som du inte vill ha.
Där ljudfilen är uppklippt till att passa alla videoklipp.
Var dock lugn. Då finns det du vill ha i ditt projektbibliotek o heter ngt i stil med sequnce-synced.
DS

Fråga på bara...
Bor du i närheten så kan vi synka hemma hos mig...

Men du kanske menar filmernas framerate?
Tror jag inte att du behöver bry dig om. Tror att det bara är att importera o klippa ihop.
Synkningen sker sedan efter det exportformat som du har valt.

Har jag förstått det rätt så behöver vi européer inte filma i 30fps.
PAL går på 24fps, baserat på 50Hz.
NTSC går på 30fps, baserat på 60Hz.
Men jag kan ha fel.
Jag är också nybörjare på det här.

Men du kanske menar filmernas framerate?
Tror jag inte att du behöver bry dig om. Tror att det bara är att importera o klippa ihop.
Synkningen sker sedan efter det exportformat som du har valt.

Det är precis det här som här mitt problem. iPhone och iPad har olika framerate och trots att jag ändrade iPhone klippet m.h.a. After Effects så blir de inte synkade över tid. Båda klippen är ca en timme långa och jag kan synka båda mot en rörelse, men när jag scrollar i tid så kommer klippen ur sync.

Variable framerate - confirmed !!!

Har nu kommit så långt att jag kan konstatera att mina enheter från Apple faktiskt har spelat in med variabel framerate. Så här ser fps ut från de olika enheterna:

iPad3:
Frame rate mode : Variable
Frame rate : 29.442 fps
Minimum frame rate : 23.077 fps
Maximum frame rate : 30.000 fps

iPhone4:
Frame rate mode : Variable
Frame rate : 24.333 fps
Minimum frame rate : 23.077 fps
Maximum frame rate : 30.000 fps

Nikon D4:
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 25.000 fps

Suck … nu får vi hoppas att det går att konvertera till constant framerate. Någon som lyckats hitta en sådan funktion i Premiere Pro eller After Effects?

hmmm förstår jag dig rätt nu?
PP lägger alla rutor i ett klipp på konstant avstånd från varandra oavsett vilken tidpunkt denna ruta verkligen togs?
Det låter lite konstigt. För visst sjutton skall du kunna filma med olika kameror o sen slå ihop resultatet.

Alternativet är väl att man tar in varje klipp o exporterar det i...hmmm vad skrev nu lobbamobba? ProRes HQ?
Ett editeringsformat.
Sen tar man in alla exporterade o börjar redigera.

iMovie ska eventuellt kunna hantera VFR och exportera det som CFR. Därefter kan man ta in det i annan redigering.
Premiere Pro kan ha problem med VFR, framförallt i längre klipp. Jag har sjävl inte verifierat detta men om jag tolkar vad som sägs på nätet, är detta ett problem för Premiere.

En väg förbi detta under/innan inspelning är att använda en App som låser iPhone i en CFR. Philip Bloom rekommenderar Filmic Pro http://philipbloom.net/2011/05/17/filmicpro/

hmmm förstår jag dig rätt nu?
PP lägger alla rutor i ett klipp på konstant avstånd från varandra oavsett vilken tidpunkt denna ruta verkligen togs?
Det låter lite konstigt. För visst sjutton skall du kunna filma med olika kameror o sen slå ihop resultatet.

Alternativet är väl att man tar in varje klipp o exporterar det i...hmmm vad skrev nu lobbamobba? ProRes HQ?
Ett editeringsformat.
Sen tar man in alla exporterade o börjar redigera.

Jepp, verkar så :(

Förstår inte varför Adobe inte kan inkludera en funktion för att hantera variabel framerate i Premiere Pro, när enklare videoprogram kan hantera det.

Har nu använt Handbrake och sparat om filmerna som 25 fps MPEG4 och nu verkar de synkronisera. Skall bli intressant att se hur det går vidare.

Slutresultatet blev klart under julhelgen och jag har fått ordning på det mesta.

1. Variabel framerate löstes med att konvertera till fast framerate med hjälp av Handbrake.

2. Provade PluralEyes för att synka de ca 40 olika klippen. Gick på mindre än 20 sek :)
Slutade med att jag köpte hela deras Shooter suite när det var Black friday.

3. Klippt och redigerat mellan de olika kamerorna och lyckats spara ut till DVD för distribution.

Tackar för all er hjälp !!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar