Annons

Kollar ni bara vissa kategorier? Typ KM digitalt om ni kör KM?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Ett exempel:

En kille ställer den klassiska frågan om vilken kamera han ska välja, exempelvis vilken han ska välja mellan KM D5D eller Nikon D50. Av någon anledning så har han lagt tråden i Konica Minolta digitalt.

Vad händer då? Jo 90% av de som svarar rekommenderar D5D & förklarar hur totalt överlägsen den är framför D50.

Om han lägger tråden i Nikon Digitalt så blir det tvärtom & det visar sig att D50 piskar D5D i allt.

Så är det men varför? Sitter Nikonägare & kikar på enbart Nikon digatalt & KM-ägarna på KM digitalt?

Det verkar som att det mycket ofta är så, konstigt. Varför är man så enkelspårig, finns ju så mycket att lära eller tillföra om man besöker fler tekniktrådar & jag tror att märkeskrigandet & enögdheten bibehålls om man inte vidgar sina vyer.

Problemet blir att de som frågar får övervägande svar ifrån de som enögt favoriserar sitt märke, självfallet så smyger det in dem som propagerar för den andra kameran men det blir ofta en snedbelastning.

Har sett flera exempel på detta under en ganska så lång tid & när trådarna läggs in där dom bör ligga, i vs, så uppstår inte samma sak.

//Larsa

Jo det är ju ganska vanligt. Särskilt när det eskalerar i någon sorts pixeldebatt som inte hjälper trådstartaren något alls.

Skurmedel skrev:
Jo det är ju ganska vanligt. Särskilt när det eskalerar i någon sorts pixeldebatt som inte hjälper trådstartaren något alls.

Mmm. Nu tycker jag dock att pixeldebatten lugnat sig lite. Den kommer i & för sig säkert igång igen nu när D200 släpps & Nikonfolket måste övertyga 20D-ägarna hur oerhört stor skilnad det blir med 2mp extra...

//Larsa

.Z. skrev:
Ett exempel:

En kille ställer den klassiska frågan om vilken kamera han ska välja, exempelvis vilken han ska välja mellan KM D5D eller Nikon D50. Av någon anledning så har han lagt tråden i Konica Minolta digitalt.

Vad händer då? Jo 90% av de som svarar rekommenderar D5D & förklarar hur totalt överlägsen den är framför D50.

Om han lägger tråden i Nikon Digitalt så blir det tvärtom & det visar sig att D50 piskar D5D i allt.

Så är det men varför? Sitter Nikonägare & kikar på enbart Nikon digatalt & KM-ägarna på KM digitalt?

Det verkar som att det mycket ofta är så, konstigt. Varför är man så enkelspårig, finns ju så mycket att lära eller tillföra om man besöker fler tekniktrådar & jag tror att märkeskrigandet & enögdheten bibehålls om man inte vidgar sina vyer.

Problemet blir att de som frågar får övervägande svar ifrån de som enögt favoriserar sitt märke, självfallet så smyger det in dem som propagerar för den andra kameran men det blir ofta en snedbelastning.

Har sett flera exempel på detta under en ganska så lång tid & när trådarna läggs in där dom bör ligga, i vs, så uppstår inte samma sak.

//Larsa

Att Nikon D50-ägare anser att D50 är bättre än D5D är ju inte så konstigt.

Dom flesta har ju en gång undersökt marknaden och valt ut den kamera som dom tyckte var bäst.

Det är också det rådet man gärna delar emd sig av, vilket man själv tycker är bäst och skulle köpa själv.

Att ha köpt en Nikon D50 för att man tycker den är bäst men sedan rekomenderar någon annan en D5D låter lite märkligt i mina öron.

Själv kollar jag mest "Aktiva diskussioner" och jag tror inte jag är ensam.

Jag håller jag med om att alla som framhåller sin egen kamera som bäst kan bli lite tröttsamt. Någonstans vill väl de flesta bekräfta att de egna valen var de rätta, tänk om man valde fel. De nya DSLR i instegsklassen som finns på marknaden idag är säkert alla så bra att kameran inte sätter några egentliga gränser för bilderna om man är nybörjare.

För egen del anser jag att alla måste fatta sitt eget val beroende på vad man själv tycker är viktigast.

Martin Gunnarson skrev:

Jag håller jag med om att alla som framhåller sin egen kamera som bäst kan bli lite tröttsamt. Någonstans vill väl de flesta bekräfta att de egna valen var de rätta, tänk om man valde fel. De nya DSLR i instegsklassen som finns på marknaden idag är säkert alla så bra att kameran inte sätter några egentliga gränser för bilderna om man är nybörjare.

För egen del anser jag att alla måste fatta sitt eget val beroende på vad man själv tycker är viktigast.

Instämmer. Man kan ju läsa på lite på internet, men sen tycker jag man skall kolla på kameran i butik också.

Re: Re: Kollar ni bara vissa kategorier? Typ KM digitalt om ni kör KM?

Dajo skrev:
Att Nikon D50-ägare anser att D50 är bättre än D5D är ju inte så konstigt.

Vad frågan handlar om är huruvida D50-ägarna kanske borde hoppa in på KM digitalt nån gång också för att ge lite balans till alla KM killar som i sin tur inte besöker Nikontråden.

Nu har jag som D7D-ägare ibland rekommenderat både Canon, Olympus, Nikon & Pentax & det tycker inte jag är konstigt eftersom vi har olika prioriteringar & kamerorna klarar lite olika saker.

Sedan så är det så att ingen av nämnda kameror är nämnvärt bättre än den andra, så enkelt är det inte. Däremot så har dom sina för & nackdelar & slår varandra på olika punkter, detta kommer sällan fram.

Alltså. Jag kör KM D7D men är helt på det klara med att 20D:s AF är snabbare & säkrare. 20D är kvickare på alla punkter samt har 2 mp mer än kameran jag valde. Att dessutom Canon har ett bredare system vet ju alla.

Varför valde jag då inte den trots att priset då var ungefär likvärdigt? Jo därför att den i helhet enligt mig inte är bättre än min D7D. Det min D7D är bättre på var vad jag ville ha, det jag prioriterar. Hade jag varit en sådan som älskar att fylla 2gb-kort med serietagning & kont.AF på knattefotbollsmatcher så hade jag nog valt 20D;-) (He he, dom gubbarna är härliga att skåda. Rikta in kameran mot knattehögen & håll ner avtrycket så länge bufferten räcker.)

Det är detta man måste trycka på när man ska rekommendera en kamera, inte påstå att ens egna modell är bättre på alla punkter som är ett vanligt uttalande.

Ingen kamera är bättre än någon annan på alla punkter, åtminstone inte så länge man håller sig i samma prisklass vill säga.

//Larsa

Martin Gunnarson skrev:

Använder du inte "lista senast inlagda" under menyn forum?

Den tycker jag är överlägsen om man vill ha koll på trådarna, dessutom så uppdateras den mycket snabbare än "aktiva diskussioner" som även visar så få trådar & lite info.

//Larsa

Ah, där ser man.

Dom har ju gjort om lite & jag trodde att du menade länkarna till forumtrådarna som står under aktiva diskussioner.

Man lär sig alltid nåt!

//Larsa

Att ha köpt en Nikon D50 för att man tycker den är bäst men sedan rekomenderar någon annan en D5D låter lite märkligt i mina öron.

inte alls konstigt tycker jag

man rekommenderar väl efter dom förutsättningar och behov frågeställaren har . . inte utifrån varför man själv valde kameramodell . . speciellt om det är en nybörjare som frågar

det är nog fler än en som blivit pålurade både "fel" och för dyr kamera på det sättet

/rob

Jag håller med Larsa i frågan om rekommendationer.
Allt styrs av behovet och där skulle jag aldrig rekomendera en kamera som inte fyllde vederbörandes krav. Ett aber i det hela är att man känner sin kamera bäst och kan därefefter rekommendera vad som är bra/dåligt med den modellen. Är man minsta okunnig på en konkurerande modell så kan det ibland bli lite felaktig information/rekommendation. För att kunna rekommendera olika typer av tillverkare gäller det att själv ha torrt på fötterna, annars är man ute och vilseleder och kanske förvirrar ytterliggare. Idag är alla kameror i samma segment sammantaget lika bra, med lika mycket fördelar som nackdelar. Det gäller bara att lista ut vilka nackdelar man vill leva med.

mvh/Ove (som förövrigt friskt besöker de olika "märkestrådarna".)

Jag tycker frågan snarare är varför så många är så intresserade av att tipsa om utrustning överhuvudtaget? Det här är ju inget unikt för Fotosidan, detsamma gäller t.ex. på Utsidan.se, där diskussioner kring utrustnig har ett rejält övertag över diskussioner som rör upplevelser osv.

Jag vet inte om det gäller generellt, men för mig är det nog så att jag skriver mer om prylar ju mindre jag använder dom. Under perider av klent fotande skriver jag desto mer om utrustningen, på samma vis som jag sällan skriver på Utsidan under de tider då jag är ute mycket. Förmodligen är det typiskt för oss som inte bara är intresserade av fotandet (eller utelivet), utan dessutom tycker att pryttlarna i sig är spännande. Om man tillåter sig att erkänna en klassisk generallisering mellan män och kvinnor, nämligen den att män är intresserade av 'objektet' och kvinnan av 'relationen' - då har vi dessutom fått korn på svaret till frågan om varför forumen domineras av män; -även om det var lika många män som kvinnor som fotade så skulle forumen domineras av män, eftersom kvinnorna är ute och plåtar i stället.

Men grundfrågan återstår - varför tycker så pass många att det är intressant att debattera just utrustningen?
(och det är väl knappast någon ny fråga på Fotosidan)

/Per

Jag tror det beror på att det finns rätt många på FS som har god koll på diverse utrustning. Det kan var till både nytta och onytta för den "glada amatören" som nu vill in i systemkameradjungeln. Eftersom de flesta gärna delar med sig av sina erfarenheter så blir det mycket tekniksnack, på gott och ont. Sedan finns det drivna fotografer som i sin tur efterfrågar erfarenhet kring en viss produkt. Det beror kanske på att just den produkten kostar en slant och vill ha ett omdömme från en "opartiskt" person, dvs en icke säljare. Men vis av erfarenhet så hyllar de flesta sina inköpta produkter, inte alla dock.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Jag tror det beror på att det finns rätt många på FS som har god koll på diverse utrustning.

Är inte alls övertygad att det är hela sanningen. Jag tror att andelen "glada amatörer" med ytterst begränsad erfarenhet som också är måna om att tipsa och rekommendera är rätt stor. "Jag har nyligen köpt min första kamera, en Nikon EOS D5D, och har visserligen bara haft den några dagar men är jätte nöjd med den, en sån borde du oxå köpa". Inget ont eller fel i det, men det är väl ett fenomen som har ganska god bäring på Larsas ursprungsfråga?

/Per

Senast ändrad:
Per skrev:
"Jag har nyligen köpt min första kamera, en Nikon EOS D5D, och har visserligen bara haft den några dagar men är jätte nöjd med den, en sån borde du oxå köpa".

/Per

Ja och det bekräftar även det jag var inne på tidigare, att det finns en fara med att "veta för lite". Det kan orsaka en massa förvirring och ibland bli en höna av en fjäder.

mvh/Ove

Per skrev:
Jag tror att andelen "glada amatörer" med ytterst begränsad erfarenhet som också är måna om att tipsa och rekommendera är rätt stor. "Jag har nyligen köpt min första kamera, en Nikon EOS D5D, och är jätte nöjd med den, en sån borde du oxå köpa"
Huvudet på spiken. Jag har ju varit medlem några år och under den tiden hunnit observera många medlemmar som kommit och gått.

Det är ett rätt typiskt beteendemönster att medlemmar börjar med en trevande fråga om vilken kamera de skall välja. Sedan köper de en kamera och förvandlas till evangelister för det märke de valt. Efter att ha tillbringat något år som märkesevangelister så tröttnar de på att svara på kameraköpsfrågor och lämnar arenan öppen för nya förmågor och så är cirkeln sluten.

Förhållandevis få mer erfarna medlemmar orkar engagera sig i kameraköpstrådarna, kanske för att de är väldigt många och likartade och sällan föregås av någon vettig behovsanalys. Ofta söks bara svaret "vilken är bäst".

Vevo skrev:
Ja och det bekräftar även det jag var inne på tidigare, att det finns en fara med att "veta för lite". Det kan orsaka en massa förvirring och ibland bli en höna av en fjäder.

Jajjemän - redan Platon insåg ju det förkastliga i att överlåta för mycket makt och yttrandefrihet åt den okunniga pöbeln! Naturligtvis finns det en absolut sanning, och liksom hans ideer om det ideala statsskicket kanske vi här på Fotosidan borde begränsa rätten att besvara frågor till dem som har minst 15 års utbildning inom relevanta ämnesområden, plus därpå föjande praktisk erfarenhet av dito!?

/Per

jimh skrev:
Det är ett rätt typiskt beteendemönster att medlemmar börjar med en trevande fråga om vilken kamera de skall välja. Sedan köper de en kamera och förvandlas till evangelister för det märke de valt. Efter att ha tillbringat något år som märkesevangelister så tröttnar de på att svara på kameraköpsfrågor och lämnar arenan öppen för nya förmågor och så är cirkeln sluten.

Förhållandevis få mer erfarna medlemmar orkar engagera sig i kameraköpstrådarna, kanske för att de är väldigt många och likartade och sällan föregås av någon vettig behovsanalys. Ofta söks bara svaret "vilken är bäst".

Så är det nog!

Per skrev:
Jag tycker frågan snarare är varför så många är så intresserade av att tipsa om utrustning överhuvudtaget?

Jag gör det för att jag tycker att det är kul. Har varit intresserad av foto samt all utrustning runt det sedan slutet av 70-talet & har en god historsk erfarenhet. Däremot så kan jag ibland vara förhållandevis bortkommen när det blir för mycket digitalt mumbojumbotekniskt snack, då håller jag mig borta.

De som aldrig, eller bara kortvarigt kört analog SLR verkar ofta tro att DSLR-kameran är nåt helt fantastiskt speciellt som inte har nåt med gamla analoga kameror att göra. Jag tycker själv inte att det hänt så förbaskat mycket sedan jag körde analoga EOS10 & 5 & kan ofta tillföra hemskt mycket när en arbetskamrat slänger upp sin 350D framför mig & undrar nåt. Detta trots att jag aldrig aktivt använt 350D. Jag får ibland mothugg just ang. detta. "Hur vet du som aldrig använt denna DSLR" säger dom, herregud, det är en modern SLR inget annat. Smådetaljer kan jag lista ut med erfarenhet av tidigare modeller m.m. Ska tillägga att jag ägt många japsmärken, alla kända + några till.

Nu får man dock vara försiktig när man rekommenderar som jag då. Det blir ju en blandning av erfarenhet, av klämmande i butik, det jag testat av kompisars kameror, det jag läst, m.m... Jag blir ibland frustrerad av att vissa tycker att man måste äga en kamera för att kunna veta nåt om den, eller ännu hellre, ha hårdtestat den med 100%crops. Vissa vet ju inte ett skvatt om sina kameror ju! Många av dem lär sig medan vissa fastnar i gröna fyrkantenläget (Canons helautoläge, även kallat fruganläget:)).

Per skrev:
Jag vet inte om det gäller generellt, men för mig är det nog så att jag skriver mer om prylar ju mindre jag använder dom. Under perider av klent fotande skriver jag desto mer om utrustningen,
/Per

Du har en poäng där. Det behöver inte bli så men lite så är det faktiskt för mig. Mitt fotande går i vågor & när det går ned så blir det mycket FS & diskussioner. Det är dock säkert mycket individuellt beroende på hur vi fungerar.

Just nu så blir det bara FS & diskussioner för min del eftersom jag är nyopererad & ligger pall, kameran står i ett skåp & bara väntar & jag ligger med laptopen i knät...

//Larsa

ANNONS