Annons

Kodak Tri-x vs T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Som nyfrällst inom den klassiska fotokonsten efter att ha övergivit det nya digitala ställs jag inför funderingar kring filmsorter för sv/v.

Vilken är skillnaden mellan Tri-X och T-Max från Kodak, samt Agfa APX?

Vilken skillnad gör olika frankallare för filmen? Har hittills använt D-76 till samtliga filmer jag har plåtat med. Både Agfa APX och Tri-X.

Fyll gärna på med de frågor jag borde ha ställt ;-)

(Jag är fortfarande faschinerad av att se kopian uppstå i framkallningsbadet, rena trolleriet)

Väntar förväntansfullt på svar från panelen

/Roland

Jag har inte råkoll på olika filmer men lite vet jag.

Tri-X ger, jämfört med T-Max 400, något grövre korn, något sämre upplösning, tål överexponering sämre och är inte lika bra på att ta fram små nyansskillnader i ljusa motivdelar. Vita skjortor till exempel.

Varför använder då så många Tri-X?
Jo, den är mycket bättre på att ta fram små nyansskillnader i mörka motivdelar, skulle jag fotografera svarta jeans för en annons skulle jag absolut fundera på Tri-X.
Den är inte lika känslig för slarvig framkallning, en T-Max tappar i känslighet om man börjar slarva med agiteringen och eftersom filmen är sämre på mörka motivdelar (som blir sämre om man inte exponerar korrekt) är det många som upplever att de har svårt att ”få till det” med filmen. T-Max-filmer skall agiteras kraftfullt för att få fram känsligheten ordentligt, den är gjord för att passa bra för maskinframkallning.
Tri-X har också en ”snygg” kornstruktur som många tycker ger en behaglig känsla.

Agfapan kan jag inte säga någonting om, inte 400-filmen i alla fall. Men jag skulle nog inte välja den filmen. Använde den lite runt -85 och var aldrig nöjd.

Olika framkallare kan jag inte säga någonting om, jag har inte den tiden att jag kan testa fyra-fem olika filmer i olika framkallare och få fram ett vettigt testresultat. Det är ett jobb som skulle ta en vecka på heltid och kosta en del. Säkert finns det någon som har bättre koll.

Mitt val för svartvitt är Agfapan 100 framkallad i T-Max vid en temperatur av 24°.

Jag kan varmt rekommendera Ilford Delta 400 som är en film som är jämnbra på skuggor och högdagrar och som är finkornig. Lätt att kopiera och lätt att framkalla.

Jag har tidigare mest kört Tri-X, men tycker att Ilford Delta är bättre. T-Max 400 gillar jag inte alls eftersom den ger så mörka och mjuka hudtoner - inget drag i ansiktena helt enkelt.

Tri-X kan framkallas på många olika sätt. Den går att få otroligt finkornig och valörrik eller rå och kornig om man vill det. Med en bra pressningsframkallare går det att få riktigt bra och snygga negativ vid både 1600 och 3200 asa. Stena Scanfors klassiker High Sensitive är super. Annars går det att prassa i T-Max-framkallaren.

Tackar för de svaren, som fick en hel del att klarna och konstaerar att det finns nyanser av svart och vitt oxå :)

Ska nog prova att offra några olika filmer som jag fotograferar samma motiv med och sedan klipa ned den i mindre delar och framkalla lite olika och sedan kopiera delarna lika för se om det blir skillnader i korn och nyanser.

/Roland

För några månader sedan flyttades tillverkningen av Tri-X till fabriken där T-Max produceras och nu tillverkas Tri-X på samma bas som T-Max. Vet inte riktigt om det har förändrat egenskaperna hos Tri-X något men den är nog inte riktigt likadan som förut... eller?

Jag har hört att framkallningstiderna ska vara harmoniserade så att båda sorterna går att köra i samma dosa.

Jag tror att det är svårt för Kodak att göra några alltför drastiska förändringar i klassiska Tri-X. Trots allt är amerikanska fotografer de mest konservativa (de är ju tokiga i Kodachrome...)

Tänkte väcka denna tråden till liv igen, sitter själv och kollar på de olika filmtyperna (Tri-x , T-max, Ilford Delta ) som ni nämnt ovan. Om någon har en bra scanner så skulle det vara väldigt kul att se skillnaderna på dessa filmer.

Sen kanske någon också kan förklara skillanderna i framkallning, hört xtol, c41, c76 osv. Fattar inte mycket och hittar inta mkt information om det heller.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto