ANNONS
Annons

Kodak TMAX 3200 och Ilford Delta 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Jag ska testa dessa rullar snart men har lite funderingar. Har hört att många sätter ISO på 1600 och får fina resultat. Verkar inte vara så många som verkligen fotar med ISO 3200 eller mer även om det naturligtvis går. De som fotar med 1600 menar också att man ska framkalla den normalt ändå för att få bäst resultat, stämmer detta? Ska börja laborera lite här hemma snart men än så länge åker rullarna iväg till Crimson och vill då veta om jag ska säga till dem något angående framkallningen.

Har ni några bildexempel och hur ni har framkallat vore det fint. Eftersom jag inte framkallar själv än begriper jag inte om det står tider och sådant utan endast om den är pressad. Har hittat sidor på Flickr men då har de laborerat hemma och endast skrivit vilka tider de haft.

Vad är era erfarenheter? Verkar vara ett duktig gäng här på Fotosidan när det gäller analog fotografering.

Långt inlägg men hoppas någon kan hjälpa mig:)
 
Om du använder sökfunktionen på fotosidan, och där slår in Kodak T-max 3200 resp Ilford Delta 3200, så hittar du direkt minst 4-5 blog-poster som jag själv skrivit, om mina erfarnheter av de här två filmerna. Även en del annat om dom. Jag tänker inte upprepa vad jag skrivit där, så du får läsa dom posterna istället.
 
Jag är lite nyfiken själv eftersom jag gärna exponerar svartvit film lägre än de flesta "gamla rävar". Därmed kanske det är helt okej att exponera för 3200 om man är ute efter hög kontrast och djup svärta i skuggorna? Kan dock tänka mig att det blir problem ändå eftersom sådan känslighet nästan bara behövs vid handhållen mörkerfotografering i stadsmiljö, och då är kontrasten så hiskeligt hög i motiven redan "som de är".
 
Hej!

Jag kan visa mina resultat. Jag brukar använda Tmax 3200 för foton i Moskvas tunnelbana ibland. Exponering 1600 och framkallning i Xtol enligt Kodaks rekommendationer. Jag har inte provat olika varianter utan har bara kört på med något som jag tycker funkar.

Här är min fotoblogg. Alla svartvita tunnelbanebilder är tagna på det sättet.
erikpetersson.livejournal.com

Lycka till!
Erik Petersson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.