Annons

Kodak SIX-20 Brownie D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Hej!
Det här kan man verkligen kalla "klassiskt foto"!
Jag har en "Kodak Six-20 Brownie D" kamera. De producerades från 1946.53 så den är ganska gammal. Jag skulle vilja prova den lite och se ifall det blir några fräcka bilder.

info om kameran: http://www.toptown.com/nowhere/kypfer/620/brown-d.htm

Jag hittade en skön manual på nätet också så nu vet jag vad alla funktioner är till för (inte för att det finns så många men ändå :) )

Problemet är bara det att jag behöver en 620 film (6x9cm negativ), eller? Kan man fortfarande få tag på sådana eller kan man använda någon liknande.

Är det någon som har en likadan kamera eller vet vad man kan få tag på sån film?

/Jesper
 
Om du har två 620-spolar så kan du rulla över filmen från en 120-rulle.

Du rullar först över 120-filmen på en annan spole, och sedan på en 620-spole.

120-rullen har ju filmen fastklistrad med tejp i skyddspapperet i början, medan slutänden är lös. Så efter man ha rullat över 120-filmen på en annan spole och man ska rulla över den till 620-spolen, så måste man se till att slutänden på filmen hamnar på rätt på spolen.

Enda skillnaden mellan 620 och 120 är att 620-spolen är smalare. Filmen är likadan. Det finns ingen filmtillverkare som tillverkar 620-film längre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.