Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Retina IIIc (reparationsbehov)

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Efter min far, som gick bort i höstas, har jag övertagit en Kodak Retina IIIc i vackert men ej fungerande skick.

Som liten minns jag denna kamera och känner att det vore mycket kul om man kunde få liv i den.

Uppdragning fungerar men slutaren orkar knappt och väldigt långsamt.

Bländarlammellerna, kollade på B, är kladdiga och fungerar inte alls. Lamellerna sitter i fel lägen och ringen går knappt att röra.

Fokuseringsringen sitter stenhårt.

Frontlinsen är lätt att ta bort men jag har inte nog kunskap att ge mej in och gräva.

Gluggar:
Rodenstock Retina-Heligon C f:2/50mm
Rodenstock Retina-Heligon C f:4/80mm

Var vänder man sig? Vad kan det tänkas kosta?

/AnWi

Tack Enrico

Jag tog kontakt med Kate & Chris och skall skicka kameran dit. Vad gjorde man utan Internet och Fotosidan med alla dess medlemmar.

Skall bli skitkul att kunna använda kultkameran igen.

/AnWi

Kul

Retinorna är riktigt bra, 95 % av Leicakvalitet till 5 % av priset på Leica. jag har en en 1a och en IIIs,IIIs fick jag en 28,1.9 50 och en 135 för 800 spänn. Mumsigt att fota dia med den. IIIc är bra också.

AnWi skrev:
Jag tog kontakt med Kate & Chris och skall skicka kameran dit. Vad gjorde man utan Internet och Fotosidan med alla dess medlemmar.

Hälsa från mig! ;-)

Chris Sherlock reparerade min Retina Ib där kuggtänderna på slutarspännarstången hade blivit krokiga. Samtidigt passade han på att rengöra slutaren.

Jag utgick från en av hans sidor när jag skulle justera skärpan på min "nya" IB (stort B).

Roligt att en fd Kodak/Retina-reparatör ställer upp för retinaägare runt om i världen. :)

J. Patric skrev:
Hälsa från mig! ;-)

Chris Sherlock reparerade min Retina Ib där kuggtänderna på slutarspännarstången hade blivit krokiga. Samtidigt passade han på att rengöra slutaren.

Jag utgick från en av hans sidor när jag skulle justera skärpan på min "nya" IB (stort B).

Roligt att en fd Kodak/Retina-reparatör ställer upp för retinaägare runt om i världen. :)

Nu har jag skickat kameran till Chris. Passade på att hälsa från dej.
Han är snabb att svara på email och man får bra svar. Det ger ju ett gott förtroende.
Hoppas han fixar kameran utan större missöden. Det skulle vara jättekul att använda den ibland som komplement/kontrast till D70n.

/AnWi

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar