ANNONS
Annons

Kodak Retina IB - ASA/DIN-skala stämmer ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Hej,

Köpte en Kodak Retina IB på loppis idag. Skicket är bra, allt verkar fungera - även de långa slutartiderna och ljusmätaren. MEN något jag inte fattar är hur jag ska ställa in filmkänsligheten då ASA och DIN inte matchar varann?

Säg att jag vill köra ASA200-film som ju (väl) är DIN 24... då visar ASA-skalan 160?

Se bild här:
dinasa.jpg

Jag utgår från att jag gör eller tänker fel.... eller?

Tacksam för svar,
Fredrik

Ställ den på 25 så får du 200 ASA, det skiljer försumbara 1/3 steg från 24DIN

Om jag inte minns fel så ändrade man DIN/ASA skalan för länge sedan så att 21 DIN blev 100ASA (idag ISO):

27DIN / 400ASA
24DIN / 200ASA
21DIN / 100ASA etc...

MVH J O

..och jag vill minnas att det var DIN-värdet som ändrades en grad. Håller du dig till ASA är det lika.

Justeringen av skalorna skedde omkring 1957 om jag minns rätt, när jag började fotografera -61 var det nuvarande förhållandet som J-O redovisar väl inarbetat. Det tyder på att Retinan är tillverkad före 1957.

Schysst, tack ska ni ha! Är mycket nyfiken på att testa denna - blir nog en sväng ut i morgon om vädret ser bra ut. TROR faktiskt att det blir en färgrulle... jag har nån Fuji (minns inte vilken) ASA 200 och även Ilford Pan 400 s/v, men jag är lite sugen på färg faktiskt. Tror jag.

Tror ni förresten jag kan räkna med att ljusmätaren mäter någotsånär hyfsat korrekt? Jag har ingen modern mätare att jämföra med - bara en som är ungefär lika gammal som kameran.

Jämför med någonting annat som de vet mäter rätt så vet du sen hur mycket du behöver kompensera om alls. och denna kompensation gör du ju då enklast direkt på filmkänslighetsvredet så är det minst chans att du läser av fel sedan.

Tror ni förresten jag kan räkna med att ljusmätaren mäter någotsånär hyfsat korrekt? Jag har ingen modern mätare att jämföra med - bara en som är ungefär lika gammal som kameran.

Mät t.ex exponeringen med din Yashica, den är nog ganska exakt.
Kolla först mot en jämnt belyst yta om mätarna stämmer överens.

MVH J O

Fabian och Jan Olof - bra idé! Jag har ju för tusan både en Nikon och nämnda Yashica som förmodligen mäter rätt. Ska labba med detta idag.

Tack!

Justeringen av skalorna skedde omkring 1957 om jag minns rätt, när jag började fotografera -61 var det nuvarande förhållandet som J-O redovisar väl inarbetat. Det tyder på att Retinan är tillverkad före 1957.

Jag lyckades pinpointa min modell till nån gång mellan augusti '57 och januari '58 med hjälp av serienumret, så den var väl precis på det berömda håret då. :)

Eftersom din kamera har selenljusmätare är det mycket möjligt att ljusmätningen inte fungerar något vidare efter 53 år. Den typen av mätare brukar tyvärr åldras.

Olle

OK, nu har jag testat!

Jag började med att ställa mig i trapphuset som var väl upplyst via fönster, men ingen direkt infallande ljuskälla mot mig/kameran. Mätte mot en skrovlig ljus vägg. Där mätte båda kamerorna lika. Exakt lika.

Sen gick jag ut och mätte bl.a mot en tegelmur, och där drog Retinan ifrån och visade ett eller ibland två steg fel - den tyckte det var ljusare än Nikon-kameran. Sen kom jag på att Nikon:en mäter precis rakt mot på det jag siktar på... siktar jag mot muren så mäter den murens reflekterade ljus men påverkas inte nämnvärt av inkommande ljus från sidorna eller uppifrån. Retinan däremot blev störd av den ljusa blå himlen ovanför. Om jag skuggade med handen så fick jag samma värde på båda kamerorna när jag mätte mot muren.

Trots denna avvikelse känns mätaren användbar, man får ju kompensera om man har ljus himmel ovanför t.ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar