Annons

Kodak portra

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla

Aktiv medlem
Hej,
jag har i min kamera just nu Kodaks Portra 400 film och undrar om jag bör säga till om lite bruntoning när jag ska framkalla den?
Har hört att den kan bli lite grönstickig annars, är det nån som har erfarenhet av den filmen?

porta

Hej!

Jag har precis köpt 5 rullar portra som jag hade tänkt köra hela julen med.
Jag vet inte om de ger ett grönstick men jag har inte hört det tidigare.
De bilder jag blir nöjd med kopierar jag själv och då gör man ju som man vill.
Jag tror inte att "en timmes labben" kan bruntona. Vill du det får det nog bli proffs, dvs dyrt.

Först förstod jag ingenting. "Vadå, bruntona färgbilder???" liksom. Sen insåg jag att det var Portra 400bw ni pratade om. Det finns ju faktiskt vanlig Portra i 400 också.

Alla borde kunna tona eller kopiera neutralt eftersom det bara handlar om att ändra filtreringen. Sen är det ju frågan vilka som orkar göra det. Jag gissar att det kan löna sig att vara lite tjenis med sin labbare.

Be att få den kopierad på S/V papper, så kommer det att bli riktigt perfekt!

Kör man den på vanligt färgpapper så är det ett mkt bra råd att be dem tona den lite så att man undviker grön/svarta bilder...

Men som sagt, är det svart vitt man vill ha, så kör den på S/V papper - det blir riktigt, riktigt perfekt!

kaatman skrev:
Be att få den kopierad på S/V papper, så kommer det att bli riktigt perfekt!

Kör man den på vanligt färgpapper så är det ett mkt bra råd att be dem tona den lite så att man undviker grön/svarta bilder...

Men som sagt, är det svart vitt man vill ha, så kör den på S/V papper - det blir riktigt, riktigt perfekt!
Det låter härligt!! Ska bli jättespännande och framkalla filmen! Men visst blir det lite dyrare om jag säger till om sv/v papper!?

Jag föreslår.....

.....att ni använder Portra 400 BW , men i C41 version, och använder ett labb som använder framkallningsmaskiner av märket "Noritsu" eller "Agfa". Dessa ger Lila eller Guldbruna, beroende på vad du vill ha. Det e bara att säga till, så ordnar dem det, utan kostnad.

Porta rules !!!!!

MattiasL skrev:
Jag förmodar att det måste göras manuellt om man kör S/V-papper och då blir det ju dyrare, eller?
Nix, jag framkallar hos en liten vänlig indier på Vasaplatsen i Gbg; han gör det i maskin. Nackdelen är att han inte vill ladda maskinen med S/V papper så att man kan få dröja lite mer än en timme ibland, men på 3-4 h så löser han det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar