Annons

Kodak Instamatic 133-X

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Hej.
Hittade en Kodak Instamatic 133-X bland lådorna här hemma. Då jag har förstått att den använder kasettfilm vilket inte tillverkas mer (eller i stort bara kan köpas dyrt från europa) så tänkte jag bygga om den till vanlig 35mm-film. Frågan är ju bara hur!

Jag förstår att jag behöver tejpa fönstret så att inget ljus kommer inte, Antagligen lika bra att göra det både innanför och utanför. Men sen behöver jag ju bygga om fram-matningen för filmen. Ska man skruva i någon skruv i frammatningsgrejen, men hur får man plats med skruv och skruvmejsel och skruvar rakt underifrån/innefrån?

Kanske någon som gjort detta?

Jag tror att du snarare borde rikta in dig på att skaffen en 126-kasett och sedan ladda om den med 135-film. Det finns beskrivningar på det på nätet, det är bara att googla.

Att bygga om till att köra med 135-rullar direkt skulle kräva returspolningsanordning, filmstyrning, tryckplatta, frammatningstrumma etc. Inte omöjligt men oerhört mycket mer jobb än att ladda om 126-kasetter.

/Andreas

Om jag minns rätt så är det ett hål per bildruta, och det hålet är till för att kameran skall veta när man matat fram filmen tillräckligt långt för att få rätt delning mellan bilderna. Perforeringen på en 135-film kan därigenom "lura" den här funktionen.

Visst. Nackdelen är ju att filmbyten måste ske i mörkrum.

För att få dit mojängen som drar i filmspolen (skruvskallen i ditt exempel) misstänker jag att du antingen måste borra ett hål för att skruva fast den eller så tar du bara skallen utan skruv och limmar dit den.

/Andreas

Mhm. Men var kan man hitta en gammal kasett. Tradera gav ingenting, inte photax.se heller vad jag kan se. Vad heter dessa kasetter? Måste man bygga om kasetten sen?

acrylamid skrev:
Mhm. Men var kan man hitta en gammal kasett. Tradera gav ingenting, inte photax.se heller vad jag kan se. Vad heter dessa kasetter? Måste man bygga om kasetten sen?

de brukar dyka upp då och då på tradera. loppis är ett annat tips. eller möjligen e-bay om du tycker det är värt att beställa långt ifrån. du får nog ha lite tålamod :) annars kan du beställa på www.frugalphotographer.com, men då kostar de $6.99 per styck plus frakt.

Fotoimpex i Berlin verkar också ha neg. färgfilm i 126-format. Kolla på sida 19 i deras tyska katalog (vet inte om den engelska är komplett i dag).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar