Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak HCA - hur farligt för ögonen?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
En elev på skolan råkade dra igång vattenkranen för hårt strax efter HCA-sköljen och fick utspädd Kodak Hypo Clearing Agent i ögat. Jag tog först situationen med ro men blev desto oroligare när jag lusläste varningstexten på påsen.

"Kan orsaka allvarliga skador vid ögonkontakt. Skölj då omedelbart med rikliga mängder vatten och uppsök läkare."

Jag har aldrig hört talas om någon som råkat illa ut av att jobba med HCA. Har ni någon erfarenhet av detta? Syftar varningstexten på innehållet i pulverform? Det vore mer logiskt.

I det här fallet var det uppblandad och därefter utspädd 1+4 HCA, dosan var dessutom genomsköljd med vatten en gång... Eleven tog en 15-minuters dusch, för säkerhets skull, och mår nu fint.
 
Vad jag kan se är det svaveldioxiden som bildas från substansen som orsakar frätskador på hud, hornhinna och lungor vid inandning (ödem i lungor som följd). Det torde vara hornhinnan som potentiellt tar skada vid ögonexponering. Vore exponeringen av större grad skulle man emellertid förvänta sig fortsatt sveda från hornhinnan och annan hud som träffades. Nu var den ju utspädd och utspädd en gång till då skvätten orsakades av ytterligare vatten så risken förefaller låg. Ditt handläggande verkar ju ha varit klokt med att skölja med rikligt med vatten. Det är ju nog klokt att ändå låta en läkare undersöka ögat för säkerhets skull. Detta säger jag inte från personlig erfarenhet från sådan exponering, men från sökande av internetresurser.
 
Det är ju nog klokt att ändå låta en läkare undersöka ögat för säkerhets skull. Detta säger jag inte från personlig erfarenhet från sådan exponering, men från sökande av internetresurser.

Tack för utförligt svar Fredrik. Har du någon länk till läsvärt om detta? Har själv försökt googla kring HCA men hittar då ingenting av nytta.
 
Tack för utförligt svar Fredrik. Har du någon länk till läsvärt om detta? Har själv försökt googla kring HCA men hittar då ingenting av nytta.

Har inte länken framme. Jag googlade på "kodak Hca composition" och fick fram best beståndsdelarna - två svavelföreningar. Där dök även varningstext upp med ffa svaveldioxid. Sökte sedan på svaveldioxid (sulphur dioxide) och hittade mer där. Sedan från mekanismen med skador som liknar frostbett framkommer ju att det är den frätande aspekten och därmed effekten på hornhinnan som är intressant. Där är ju tidig sköljning A och O - precis som du gjorde. I låga halter ser jag även att ämnet används för matkonservering vilket låter lite lugnande. Jag googlar alltid på engelska - mer att hitta.
 
Har inte länken framme. Jag googlade på "kodak Hca composition" och fick fram best beståndsdelarna - två svavelföreningar. Där dök även varningstext upp med ffa svaveldioxid. Sökte sedan på svaveldioxid (sulphur dioxide) och hittade mer där. Sedan från mekanismen med skador som liknar frostbett framkommer ju att det är den frätande aspekten och därmed effekten på hornhinnan som är intressant. Där är ju tidig sköljning A och O - precis som du gjorde. I låga halter ser jag även att ämnet används för matkonservering vilket låter lite lugnande. Jag googlar alltid på engelska - mer att hitta.

Men HCA är bara en lösning av natriumsulfit. Det är inte Hypo Elementing du har hittat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.