ANNONS
Annons

Kodak E100VS mot Velvia/Astia 100F

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Hur är nya Velvia 100F och Astia 100F jämfört med gamla kodak E100VS.
Har mest kört med kodak tidigare men funderar på om man bör byta till någon av fujis nya filmer.
Jag vill ha en film med hög färgmättnad men inte så stor kontrast att skuggor blir kolsvarta i solsken.
Någon som har jämfört dessa filmer och kan dela med sig av kunskapen?

Andreas74 skrev:

Jag vill ha en film med hög färgmättnad men inte så stor kontrast att skuggor blir kolsvarta i solsken.

Dessa två krav är svåra att klara av i en och samma film. Både gamla Velvia 50 och nya Velvia 100F ger ju mättade färger men har också hög kontrast. Min känsla är att nya Velvian sotar igen i skuggorna ännu lättare än den gamla Velvian.

Jämförelsen med E100VS överlåter jag till andra, har för liten egen erfarenhet av E100VS. Sök gärna bland gamla trådar om du inte gjort det, frågan har varit uppe förut.

För att skuggorna inte ska bli kolsvarta krävs en film med låg kontrast. Leta efter s k "bröllopsfilmer". Astia har jag prövat och den är inte så dum vad gäller kontrasten, men jag misstänker att du skulle bli besviken på färgmättnaden.

Kan du tänka dig att fota med negativ film finns ju Kodak Portra 400 UC (Ultra Color) som faktiskt kombinerar extremt mättade färger med rätt återhållen kontrast. Det är den första film jag sett lyckas med detta. Den lätta vägen är annars att biffa upp kontrasten för att få starkare färger, som i t ex Velvia. 400 UC återger också färgnyanser riktigt bra.

För ännu lägre kontrast, men också lite veka färger, finns nya NPH. Överexponera den mellan 1/3 och 1 steg.

/Pontus

Re: Re: Kodak E100VS mot Velvia/Astia 100F

acke skrev:
Min känsla är att nya Velvian sotar igen i skuggorna ännu lättare än den gamla Velvian.

Isch!!! Var precis det jag inte ville höra! Borde ju inte vara så heller. Skulle inte nya Velvian vara något mellan Provia och gamla Velvia? Nåja, ska testa velviorna mot varandra i vår när det gula ansiktet visar sig igen. Enda vettiga för att bilda sig en uppfattning om dem. Hoppas innerligt att nya Astia i alla fall har lägre kontraster än Provia vilken jag fann gav alltför stora skuggor i söderns sol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar