Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak dcs 14n

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag förstår att den här typen av frågor är ganska vanliga. Jag har tittat runt på gamla trådar, men eftersom jag inte nyttjat forumen på lääänge nu tack vare bredbandsbolagets krångel så tar jag mig friheten att skriva lite.

Jag funderar på at byta min kära f90x och negscanner mot en digital slr.
Självklart vill jag kuknna använda mina nikonobj. (förtillfället är det bara ett obj jag gillar är det då idé att fundera på canon istället?)
Jag har också fått för mig att jag vill ha en fullstor sensor och har därför kikat på en Kodak dcs 14n.
Är det något att satsa på? Eller blir jag gladare av att strunta i brännviddsförlängningen och välja en annan kamera?

Trots att jag inte på något sätt är teknikfientlig (tvärtom faktiskt) så känns det inte riktigt bra när jag tittar runt på digitala kameror. Är det befogat eller ger dagens dslr:er tillräckligt bra bilder för att motivera ett byte?
Med bra menar jag att man kan få ut en bild i åtminstone a3 utan störande brus och annat?

Och hur känsligt är det med damm, på lågpassfiltret om jag förstått det rätt? En stor anledning till att jag vill byta är ju faktiskt dammet när jag scannar.

Tack för att ni har överseende med ett ämne som säkert förekommit en triljard gånger redan.

Kodaken har fått mycket kritik för bristande kompabilitet med objektiv, högt brus redan vid låga iso-tal. Skall du enbart fota i studio kan den funka - Annars skulle jag nog råda dig till att leta upp en begangnad 1Ds. Mindre upplösning, men bättre kamera på en hel del punkter.

Men A3-format kan du få ut med billigare kamera. Brännvidsförlägningen är inget problem om du inte behöver nyttja extrema vidvinkel-gluggar.

Fråga dig själv vad du skall ha kameran till och försök definiera olika behov. Då kanske det finns lite andra kameror att välja emellan.

Oki.
Jag kommer fota väldigt blandat. Studio/Utomhus

Jag har fått upp ögonen för fujifilm s3 pro. Det mest(?) negativa med den verkar vara att den är lite långsam. vilket inte blir nåt problem för mig då jag är en väldigt seg fotograf som gärna vill fundera och ställa skärpa både en och två gånger extra. :p

Som jag förstått efter att tittat ytterligare i gamla trådar så finns det fördelar och nackdelar med alla märken och modeller. så jag antar att man får försöka lägga ihop summan av positivt och negativt och multiplicera med personlig smak för att kunna bestämma sig. Man kan ju inte vänta på nästa modell eller nästa stora prisras hur länge som helst.

Tack för ditt svar och fortsätt gärna fylla på med fler synpunkter som kan underlätta mitt val.

PS. Nån som vet vad jag får betala för tullavgifter och skit om jag beställer från utlandet??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar