Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak 400CN och färgstick!

Produkter
(logga in för att koppla)

markusg

Medlem
Fick just mina bilder som jag framkallat i ett Fujilab i Luleå och alla bilderna hade jättemycket färgstick i sig! Jag frågade vad som var fel men fick som svar att Kodak 400CN bara var skit och jag skulle använda fuji filmer och säga vid framkallning att jag vill ha svartvita kopior!

Blir det lätt färgstick med svartvit C41 film? och finns detta problem med 'vanlig' svartvit film typ Tri-X? För jag har inte sett färgstick när jag gjort egna kopior i mörkerrum..

Tacksam för svar!
Markus
 
Problemet ligger i att kopieringen gjorts på färgpapper. Då krävs det en hel del jobb med filtreringen för att få en neutral kopia.

På svartvitt papper blir det naturligtvis inget stick.

Se det som så att du får väldigt billiga råkopior med C41-filmerna om du accepterar lite stick åt olika håll.
 
Ok, så då kan man alltså be att få bilderna kopierade på svartvit papper? Men jag antar att det blir genast dyrare då:(

Markus
 
Det lär bli dyrare och framförallt lär labburvalet minska drastiskt.

Men att ditt Fujilabb kan göra svartvitt från färgfilm indikerar att de har en Frontier. Och kan de då göra neutrala kopior från färgfilm (vilket ju inte är säkert bara för att biträdet hävdar det) så borde de nog kunna göra det från svartvit film också. Men du kanske måste säga till innan att du vill ha svartvitt så de tar bort färginformationen innan de printar?
 
Ja, hon som jag pratade med tyckte att jag skulle använda Fuji Superia film och säga att jag vill ha svartvit vid kopiering. Får väl testa det, men förmodligen kommer jag i fortsättningen att göra egna kopior i mörkerrum!

Tack för svaren!
Markus
 
Prova lite olika labb om du har möjlighet, kvaliteten varierar ganska rejält. T400CN är lite problematisk att kopiera i färgkemi eftersom den har en rätt färgneutral bas, dvs inte den orange bas som C41 filmer normalt har. Du kan prova Portra 400BW eller konsumentvarianten B+W, samma emulsion som T400CN men på vanlig C41 bas för att underlätta kopiering. Alternativt kan du göra egna kopior i mörkrummet, se bara till att få tillräcklig kontrast (eller det kanske bara är versionerna med vanlig C41 bas som ger låg kontrast vid vanlig svartvit kopiering?)

/Martin
 
Kan man göra papperskopior av tex Kodak 400CN själv i mörkerrum? Det skulle vara bra för det var några bilder jag trots allt tyckte om:)

Markus
 
Inga problem. Den har lägre kontrast än de flesta framkallar sina traditionella filmer till, men taggar du upp pappersgraden/filtret lite så blir det kalas.
 
Jag skickade en T400CN till Fuji, första gången skickade dom tillbaka rullen med kommentaren att dom kopierar de s/v c41-filmerna på s/v papper, vilket skulle bli betydligt dyrare. Jag snackade med kundtjänst vilket fick som följd att skickade tillbaka rullen med en lapp som förklarade att jag ville ha rullen på färgpapper och att jag accepterade ett litet färgstick. Efter några dagar fick jag tillbaka rullen, bilderna blev mycket bättre än vad jag väntat mig, inget synligt färgstick alls, dom kan om dom vill.

/Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.