ANNONS
Annons

Kodacrome II och Digital ICE

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i flera trådar i detta forum läst att Minolta Coolscan V Digital ICE inte fungerar tillsammans med Kodacrome II. Jag har skannat mängder av Kodacrome II (fortfarande i sin Kodak pappram) och fått en enorm hjälp av att använda digital ICE tillsammans med dessa. Som exempel skickar jag med länkar till en bild tagen 1959 i Jönköping på Kodacrome II, både utan och med ICE.
Om det är något jag missuppfattat är jag tacksam om jag får det rättat.
http://bo.comitor.se/Scan-080211-0007.jpg
http://bo.comitor.se/Scan-080211-0008.jpg
Titta gärna på bilderna i full storlek så att dammet syns ordentligt på den första bilden och att det har försvunnit på den andra..

Jag har kollat runt lite och på Kodaks ICE-sida står följande:
"
The newest generation of Nikon's Coolscan film scanners are Coolscan V ED, Super Coolscan 5000 ED and Super Coolscan 9000 ED. These scanners offer impressive new specs and are the first to offer the DIGITAL ICE4 (Quad) Advanced Technology from KADC, which incorporates the exposure control of DIGITAL DEE Technology (similar to DIGITAL SHO Technology) and enables optimization for Kodachrome film scanning, in addition to the original Digital ICE3 Technology suite, which removes surface defects, restores color, and reduces grain in your scanned images. "

Det står ju tydligt att:

enables optimization for Kodachrome film scanning

så då är det ju inte konstigt att det fungerar.

Tycker skärpan har försämrats ganska kraftigt på den damreducerade, blir det alltid såder soft efter damreduceringen???

Går själv i tankar att skaffa en coolscan V ED

Det går att reducera damm i 3 steg. Jag tror jag använt mellaninställningen. Om jag ska se att skärpan reducerats, måste jag titta på bilderna i 100% och då blir upplösningen 3949x2634 och denna upplösning har ingen projektor eller skärm om man vill se hela bilden på skärmen.
Vill man behålla skärpan kan man ju sitta i PS och plocka bort dem en och en :)
//Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar