ANNONS
Annons

Kodachrome: Slutet för klassisk filmrulle

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej,

I början av den digitala eran när jag fortfarande med näbbar och klor trodde att detta skulle bli en fluga för den stora massan, samt att att jag levde i tron om att den traditionella filmen skall leva kvar så ringde jag till Kodak och frågade vad som hade hänt med Kodachrome 25.

Det blev tyst i luren någon sekund, sedan frågade mannen vänligt
"Du har varit med ett tag i branschen va ?!"

Han förklarade att Kodachrome 25 var den första Kodachrome varianten som avvecklats.

Idag vet vi att det inte var den sista heller.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...ngar&menusection=Dinapengar;DinapengarNyheter

R.I.P
Kodachorme i minnet väl bevarat
:-(

Jo, men var och en har ju kunnat se hur labb efter labb slutat med kodachrome...det har legat i pipelinen länge för att läggas ner. Frågan var inte om utan när.

Jag tycker det är otroligt synd, det går inte att få verklighetskänslan i någon annan film enligt mig, allt ser inte lika verkligt ut brevid kodachrome.

Någonstans vill jag tro att den hade överlevt om det inte hade varit för att kodak valde att behålla 64an istället för 25an...när det nu är så att det bara är bäst som gäller så var inte 64an bäst, då var (enligt många) velvia50 ett bättre val. Hade man fortsatt köra på 25 hade man kanske inte sålt lika mycket för 7-8 år sedan men den hade nog kunnat överleva längre, speciellt om man hade fortsatt göra 120-film samtidigt.

Men hur man än vänder sig har man arslet bak, kodachromen skulle aldrig överlevt i längden så länge man hoppast på amatörmarknaden, de flesta i detta segment ser knappt skillnad vad ett blind-(haha)test.

Jag tycker det är synd också då man förlorar en viktig omponent vad gäller dokumentativt foto, visst är det viktigt att bilder ser bra ut en vecka efter exponeringen men ta fram ett magasin kodachrome som är 40år och vilken annan dia som helst med samma ålder så ska man se på skillnader...

Jag har fortfarande en rulle Kodakrome25 i frysen...hur ska jag göra med den nu...nu har jag ju bara lite drygt ett år på mig att hitta nått värdigt motiv!!!

Får väl lura ut någon i skogen och lura av dem kläderna...inget gör sig så bra på kodachrome som hudtoner och natur.

Jag hoppas sannerligen inte att den får vila i frid...förhoppningsvis tar någon upp tillverkningen om något decennium men då på 25asa och 120-film. När nog många av de som köper entry-level-digitalare idag känner att det är mer till bilden än bara en utskrift på väggen eller ett galleri på nätet...nåja kommer nog inte hända men hoppet är väl det sista som dör, och hos fanatiker dör det aldrig!

Länge leve kodakrome (och en stor känga åt kodak)

Innehav av "hot stuff"

...
Men hur man än vänder sig har man arslet bak, kodachromen skulle aldrig överlevt i längden så länge man hoppast på amatörmarknaden, de flesta i detta segment ser knappt skillnad vad ett blind-(haha)test.

...
Jag har fortfarande en rulle Kodakrome25 i frysen...hur ska jag göra med den nu...nu har jag ju bara lite drygt ett år på mig att hitta nått värdigt motiv!!!

Du har så rätt - spåret med att amatörmarknaden skulle bära deras filmer var väl inte så klokt. Det var väl det segmentet som först klev på det digitala spåret.

Hmmmm, din rulle Kodachrome 25 är nog ett hett byte.
Du är MODIG som törs annonsera innehav av den.
Det är ju liksom att annonsera för knarkare att du har knark hemma ...
(OBS! Det är en kraftig skämtsam vinkling, för att påvisa tyngden av ditt innehav).
;-)

När du laddar in din Kodachrome 25 i kameran - gör det med omsorg - med respekt och en gigantisk andlig närvaro.

Jag får rysningar bara jag tänker på situationen - får en flashback till forna tider då jag satt med ett 10 pack som jag sprättade ...
Då i tron om att detta kommer jag göra ofta - vilket jag gjorde - men tyvärr inte tillräckligt ofta.

På datorskärmen är bilderna fantastiska och verkar ha en annan kvalitet än andra diabilder. Men var kan man få se kodachrome på riktigt, t.ex i Stockholm? På museum, galleri?

På datorskärmen är bilderna fantastiska och verkar ha en annan kvalitet än andra diabilder. Men var kan man få se kodachrome på riktigt, t.ex i Stockholm? På museum, galleri?

Om du bara vill titta på dem rakt av kan du besöka loppman i gamla stan... han har en del dior inklusive kodachome liggandes i enn låda för en femma styck eller nått sådant.

Om du vill se dem i projektor blir det svårare, jag visar lite bilder från fjällvandring då och då hemma...

Det finns fortfarande möjlighet för de som vill ha nått särskillt att lämna efter sig....bränn av några rullar medans det går! Detta var måttstocken för all annan film och den är fortfarande OÖVERTRÄFFAD.

http://cgi.ebay.com/8-Rolls-Kodachr...66:2|39:1|72:1234|240:1318|301:1|293:1|294:50

Kul minnen ...

Jag fotograferade i stort sett uteslutande med Kodachrome i tjugo år, från det att jag först lånade far mins Konica i tidiga tonåren ... Jag gillade färgerna och den, som jag ser det, lite speciella känslan av skärpa i bilderna. I ett skåp här intill står det en massa pärmar med arkivsäkra plastfickor, innehållande tusentals och åter tusental Kodachrome-bilder. Bilder från tågluffar på 80-talet, en vinter på en isbrytare, bilder från Transsibiriska genom gamla Sovjet, Kina på åttiotalet, Nya Zeeland, Kanada, USA ... Många tusen minnen i det skåpet ... :)

Så jag gillade Kodachrome, använde nästan uteslutande KC64, provade KC200 men gillade den inte så värst. Jag använde KC25 ibland, men eftersom jag ofta försökte fota rörliga ting som vindsurfare så föredrog jag den snabbare KC64. Körde i sådana sammanhang ofta på 80 iso ... Höga iso, jojo ... :)

Visst känner jag en hel del nostalgi när jag tänker på Kodachrome. Men det hör ärligt mer samman med alla de saker jag upplevt och sett när jag använt filmen. Rent fotografiskt saknar jag den inte alls. Det dynamiska omfånget i Kodachrome ... Brr! Redan min gamla D70 ger i ärlighetens namn överlag bättre bilder än vad Kodachrome gjorde och jämför jag med D3 ... En helt annan och mycket, mycket roligare fotografisk värld.

Det är lätt att känna nostalgi över gamla saker och Kodachrome som funnits sedan 30-talet har ju länge varit ett av få konstanta ting i fotografins föränderliga värld. En slags institution eller, kan man säga, ett minnesmärke över en epok inom fotografin. Visst kan man känna sorg att trogna gamla saker försvinner. Men samtidigt får man se positivt på orsakerna: det finns helt enkelt så mycket bättre alternativ idag.

Lätt att vara efterklok...
I mitt projekt att skanna av alla gamla dior så ångrar jag att jag inte lät visheten bedra snålheten. Det är liiiite annat stuk på de magasin med KC jag har, jämfört med det kända märket Sakurachrome som jag budgethandlade. :-(

/Mats

Lätt att vara efterklok...
I mitt projekt att skanna av alla gamla dior så ångrar jag att jag inte lät visheten bedra snålheten. Det är liiiite annat stuk på de magasin med KC jag har, jämfört med det kända märket Sakurachrome som jag budgethandlade. :-(

/Mats

Och värre kommer skillnaden bli, kodachrome är ju många gånger mer arkivbeständig än annan film då det egentligen är en svartvit film...

Tyvärr är det ju så att det inte finns någåt annat bättre alternativ idag, och det kommer nog aldrig att finnas, som skrevs tidigare så är det inget monstruöst DR men det är ju just det som gör att det finns sådant enormt tryck i bilderna. Man måste få det rätt från början!
Men att egentligen tror jag att det finns mer KC än i mycket annat, problemet är snarare att det inte är många scanrar som klarar av att plocka fram skuggdetaljerna ur ett tätt KC-dia. Den ända scanner som jag själv testat som jag tycker ger hyfsade resultat är en imacon flextight och vi vet ju alla vad en sådan kostar!
Nästa alternativ efter den om man ska gå "budget" är vil nikons LS-9000 för 25 lakan...

Nej, Kodachrome genom en bra projektor i ett mörkt rum där har vi faktiskt en svärta som är i mitt tycke ensam i sitt slag, speciellt i 25an.

Frågan är ju vad man ska ladda sin 25a i när den dagen kommer...antagligen får det bli min F2AS och sedan en handfull fina glas, given är ju nikkor H.C. 50/2 och nikkor 24/2,8 AI-s, mickro nikkor 55/3,5 och 105/1,8 är nog givna de med...men det är ju så mycket man vill få in och bara en rulle! Och så lite tid på sig...

Några av 64orna kommer nog få gå i (ännu mer) nostalgiska kameror, tills dess måste jag fixa min retina IIIc eller fixa en likvärdig retina, kameran som gjorde dagens 35mm kasetter till någonting för allmänheten är nog precis rätt kamera då den banade väg för KC (och mycket annat).
Skulle jag haft en Minox med den finare Minoxar-gluggen (ej den vanliga och bara lite mindre finare Minotar) skulle det nog varit ett givet val det med.

Köpte en Pentax Spotmatic för någon månads sedan och den är nu laddad med Kodachrome. Tyvärr så kanske det blir sista Kodachrome rullen jag tar för den verkar vara slut i lager....Får se om jag kan få tag i en rulle till...

Kodachrome ska köras i dia projektorn innan man scannar dom.

Vad gjorde Kodak själva, för att hålla liv i sin klassiska Kodachrome?
Ett enda lab., i hela världen, i USA, som de sista åren kunde framkalla, tidigare hade även Kodak ett lab. i Schweiz!

Under 70-talet, kunde jag få mina Kodachrome filmer framkallade hos Kodak, i Spånga/Stockholm, - på en timme (!), om jag lämnade in dem över disk, det var tider det.

Ektachrome filmerna kunde och kan fortfarande, framkallas i lab., runt hörnet, samt hemma i källaren, gick därför över till denna film, minst lika bra.

Fuji Velvia har varit min favorit i många år, även Fuji Superia, dessa filmer kan framkallas överallt, så måste det vara, om en film skall bli framgångsrik, i mera än 70 år ...

Vad gjorde Kodak själva, för att hålla liv i sin klassiska Kodachrome?
Ett enda lab., i hela världen, i USA, som de sista åren kunde framkalla, tidigare hade även Kodak ett lab. i Schweiz!

Under 70-talet, kunde jag få mina Kodachrome filmer framkallade hos Kodak, i Spånga/Stockholm, - på en timme (!), om jag lämnade in dem över disk, det var tider det.

Ektachrome filmerna kunde och kan fortfarande, framkallas i lab., runt hörnet, samt hemma i källaren, gick därför över till denna film, minst lika bra.

Fuji Velvia har varit min favorit i många år, även Fuji Superia, dessa filmer kan framkallas överallt, så måste det vara, om en film skall bli framgångsrik, i mera än 70 år ...

Kodachrome har (hade) ju en mycket besvärligare framkallningsprocess än till exempel E6-processen (hette den väl?) för Ektachrome som man ju rent av kunde göra själv om man var noggrann. Att hålla igång labb över hela världen för en sådan speciell process som bara användes för en enda filmtyp blir i längden mycket dyrt. Och börjar man väl skära ned antalet blir framkallningen långsammare vilket skrämmer bort fler kunder ... Ond cirkel.

Så man kan säga att just sådana där svikare som hellre körde Ektachrome eller Fujifilm är en förklaring till att Kodachrome nu är borta ... (Obs! Inte så allvarligt menat :)

Nä, men den komplicerade, unika och därmed relativt dyra framkallningsmetoden för Kodachrome är nog ett stort skäl att den nu då inte längre finns kvar.

Så man kan säga att just sådana där svikare som hellre körde Ektachrome eller Fujifilm är en förklaring till att Kodachrome nu är borta ... (Obs! Inte så allvarligt menat :)

Nä, men den komplicerade, unika och därmed relativt dyra framkallningsmetoden för Kodachrome är nog ett stort skäl att den nu då inte längre finns kvar.

Ja visst, på sätt och vis, vi blev svikare av Kodachrome filmerna, eftersom det blev med tiden allt besvärligare, att få dessa framkallade.
:), :), :)

E-6 pocessen för Ektrachrome, det är helt rätt, som du skrev, med rätt handlag och temperatur är ganska enkelt att framkalla Ektachrome, faktiskt!

Ja. hemligheten med Kodachrome var dess tunna emulsionsyta, i kameran var filmen en svart/vit film, där fägerna ändå registrerades, de rätta färgerna lades sedan på vid framkallningen, alltså komplicerad process, dyra maskiner, som måste ha volymer, för att det skulle löna sig, inget för ett litet lab. m.a.o., så är det ofta i all teknik, det komplicerade är en svag länk, om det finns enklare lösningar ...

Men, analoga filmer kan sparas i många hundra år, om de förvaras mörkt och svalt, enkla förutsättningar, men hur står det då till med digitala bildfiler om flera hundra år?

Du gissade rätt!
Gläd dig åt det, var rädd om dina fantastiska analoga filmer, när den digitala bildfilen har försvunnit, då hårddisken har skurit ihop!

Men, analoga filmer kan sparas i många hundra år, om de förvaras mörkt och svalt, enkla förutsättningar, men hur står det då till med digitala bildfiler om flera hundra år?

Du gissade rätt!
Gläd dig åt det, var rädd om dina fantastiska analoga filmer, när den digitala bildfilen har försvunnit, då hårddisken har skurit ihop!

Tja...

Man får räkna med upp till en kostnad på 20.000-30.000kr för att plocka fram data ur en havererad hårdisk.

Har fått en massa färg dia bilder från slutet av 40 talet och framåt status nu är följande:

Anesco (f.d Amerikanska Agfa) (fotograferat slutet av 40 talet)... Dian är riktigt röd. Med lite trixande i Epson scan och andra foto program så går det att få fram färgerna men ibland är känslan som att den är målad på. Endast 1 rulle är använd som tur är.

Perutz (köptes upp av Agfa i början av 60 talet) fotograferat början av 60 talet. Rätt bra upplösning men färgerna börjar blekna och lite åt gult.

Kodak Ektachrome slutet av 50 talet. Knappt något kvar men scannern trollar fram bilderna.

Kodak Ektachrome början av 60 talet. Färgerna är klart bättre men lite åt bruna.

Agfa Början av 80 talet. lite väl brunt och kornigt.

Kodachrome...Inga som helst problem. Kanon fina. Ett riktigt lyft i kvalitet när Kodachrome II kom i början av 60 talet.

Minns att min pappa tyckte att super-8 film började bli dyrt vid början av 80 talet då silver priset gick upp kraftigt. Han provade då en rulle Agfa men var mycket missnöjd och han gick tillbaka till Kodachome Super-8.

Här är info kring framkallning av Kodachrome:

http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=15359&pq-locale=sv_SE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar