** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

knivigt kameraval...

Produkter
(logga in för att koppla)

klingeee

Aktiv medlem
Okej, jag har nu ställts inför ett grymt svårt val, inför det nya kameraköpet, och skulle verkligen behöva lite åsikter från mer rutinerade kamerainnehavare!

Jag var i stort sett helt inställd på att köpa:

Canon EOS 40D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS ,

men har nu sett att det är slut på nästan alla lager, så det lär bli svårt att få fram en sådan...

Så nu har jag hittat lite mer alternativ, och det är i stort sett bara Nikon och Canon jag har tittat på, känner att det kan vara bra med en större begagnadshandel...

1.Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS

2.Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS

3.Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 VR

4.Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4-5,6 VR

5.Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR

6.Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR

Det är då dom jag har fått fram, och ja, jag har varit o känt och klämt på alla i affärer runt i stan, och har inget att klaga på, Och priset är nästan identiska på dem alla, så det är mer det tekniska jag skulle vilja ha fram.

Jag kommer fota det mesta, både rörligt som t.ex. fotboll och stilla, som t.ex. landskap...

Dela nu gärna med er av era åsikter och erfarenheter kring dessa kameror m.m, det hade varit enormt uppskattat!
(tipsa också gärna om något annat kamerakit, inom de här prisramarna)

Allt från ris och ros!

Mvh // Adam.

Lätt att hitta via prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=290239

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123

De har > 10 i lager - hur många behöver du? Priset är riktigt bra dessutom. Inet har ocksåkamerakombon i lager.

Lycka till!

Okej, jag har nu ställts inför ett grymt svårt val, inför det nya kameraköpet, och skulle verkligen behöva lite åsikter från mer rutinerade kamerainnehavare!

men har nu sett att det är slut på nästan alla lager, så det lär bli svårt att få fram en sådan...

Så nu har jag hittat lite mer alternativ, och det är i stort sett bara Nikon och Canon jag har tittat på, känner att det kan vara bra med en större begagnadshandel...

Det är då dom jag har fått fram, och ja, jag har varit o känt och klämt på alla i affärer runt i stan, och har inget att klaga på, Och priset är nästan identiska på dem alla, så det är mer det tekniska jag skulle vilja ha fram.

Jag kommer fota det mesta, både rörligt som t.ex. fotboll och stilla, som t.ex. landskap...

Dela nu gärna med er av era åsikter och erfarenheter kring dessa kameror m.m, det hade varit enormt uppskattat!

Allt från ris och ros!

Mvh // Adam.

Allt från ris och ros!

Mvh // Adam.

Det beror ju på vad du prioriterar, är det räckvidd eller kanske ergonomi och byggkvalité? För räckvidd är det ju rätt uppenbart vilket paket som är bäst och det är juCanon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS men om det är byggkvalite och ergonomi som spelar roll så skulle jag säga att Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR står sig bäst. Nu är ju ergonomi något som är väldigt olika från person till person men jag skulle nog med ganska stor säkerhet säga att d90 generellt sett är bättre ergonomiskt utformad.

Det beror ju på vad du prioriterar, är det räckvidd eller kanske ergonomi och byggkvalité? För räckvidd är det ju rätt uppenbart vilket paket som är bäst och det är juCanon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS men om det är byggkvalite och ergonomi som spelar roll så skulle jag säga att Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR står sig bäst. Nu är ju ergonomi något som är väldigt olika från person till person men jag skulle nog med ganska stor säkerhet säga att d90 generellt sett är bättre ergonomiskt utformad.

Som sagt så tycker jag att i princip alla där, låg helt okej i handen och ergonomin kändes bra, så det jag prioriterar mest är ju egentligen att få en bra kamera, som man både kan ha nu och även kunna ha den kapaciteten att man kan växa med den, utan att behöva köpa en ny kamera inom alldeles för kort tid.
Funderar även på en:

PENTAX K20D + objektiv smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II och smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED

Fast hur är det med att köpa objektiv m.m till pentax, marknaden är väl lite sämre för dem?
Och det kanske faktiskt är bättre att ha t.ex.en Canon, när man börjar bli mer insatt i fotograferingen så man har objektiv m.m att använda när man sedan byter upp sig till de mer "värstingsmodellerna"

Kan inget om Canon men om Nikon däremot.

Skulle välja D90 framför D5000.
D90 har ett par fördelar bland annat inbyggd fokusmotor samt fler kontroller för snabbare hantering osv.

Kitobjektiven är väl OK i början men du kommer nog rätt snabbt vilja ha ett snabbare objektiv, så det kanske vore något att titta efter på en gång beroende på budget osv.

Lycka till med köpet.

Kan inget om Canon men om Nikon däremot.

Skulle välja D90 framför D5000.
D90 har ett par fördelar bland annat inbyggd fokusmotor samt fler kontroller för snabbare hantering osv.

Kitobjektiven är väl OK i början men du kommer nog rätt snabbt vilja ha ett snabbare objektiv, så det kanske vore något att titta efter på en gång beroende på budget osv.

Lycka till med köpet.

Okej, och det är nu jag får pengar till ett hus+objektiv, sen kan jag inte få tillräckligt mycket pengar förrän om ca 1 år, så det kanske inte är ett bra val med Nikon, eftersom avsaknaden på objektiv kanske blir för stort.

Det blir oerhört dyrt om man inte får det i ett och samma kit :-(

Vänta då, håll tummarna hårt och hoppas att 40D-kitet finns kvar när pengarna rullar in. För det var ett riktigt bra pris om jag förstått saken rätt (säger jag som köpte enbart ett 40D hus i januari i år till betydligt högre pris...).

Flera försäljare erbjuder ju också räntefri avbetalning om det kan hjälpa dig? På så vi kan du ju ta ut kameran nu men betala hela beloppet på första delbetalningen så slipper du ju själva "avbetalandet".

Jag är oerhört nöjd med min kamera. Har fotat med en gammal Canon 350D + en Nikon D70 innan. Kan bara rekommendera!

Lycka till!

Okej, och det är nu jag får pengar till ett hus+objektiv, sen kan jag inte få tillräckligt mycket pengar förrän om ca 1 år, så det kanske inte är ett bra val med Nikon, eftersom avsaknaden på objektiv kanske blir för stort.

Det blir oerhört dyrt om man inte får det i ett och samma kit :-(
Aha, jag förstår! Men du skrev inte att det var ett färdigt paket du åsyftade. ;-)
Jag har själv samma utrustning, förutom 18-55:an som jag nyligen sålt och jag är mycket nöjd med det. Så jag säger som ErlandH (ver det väl?), utnyttja förädrarna! :)

hehe, man får ju passa på när man fortfarande har sån närhet till dom ;-)

Men jo, jag ska göra mitt bästa, även om det kanske inte är helt uppskattat, haha ;-)

Tack alla för tipsen!

Mvh // Adam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar