Annons

Knepig uppklösning på DIA scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kramer

Aktiv medlem
Jag har fått ett stort dilemma. Min scanner har blivit knepig. När jag fick mina nya DIA bilder och beslöt mig för att scanna in dessa, så upptäckte jag något fruktansvärt.

När jag scannade in en bild i upplösningen 2400dpi och maximal skärpa så uppstod något knepigt. När bilden öppnades i PS 7.0 så såg det ut som jag använt softnessfilter och koprimerat bilden till webb baserad jpg. Alltså...totalt värdelöst! BIlden blev grynig och suddig. DIAn i övrigt var knivskarp, dubbelkollande detta på mitt ljusbord med en 10x lupp...så..

Vad göra? Något som har ett förslag? Skall jag slänga ut den från fönstret? Tidigare har jag scannat vanlig negativ utan problem...

Vad har du för scanner och vilket scannerprogram använder du? Scannar du bilderna till tif-format eller jpg?

Jag har en HP Scanjet 4200c med XCI tillbehören för scanning av negativ eller dia.

Jag scannar till TIFF

Vad jag sett på nätet så är HP Scanjet 4200c en enkel och billig scanner som klarar en upplösning på 600 dpi. Flatbäddsscanner med adapter för att scanna film/dia brukar sällan bli bra.
Du får tyvärr räkna med att dina inscannade dia inte blir lika skarpa som de är i original.

Men de problem som du beskriver kan även bero på någon form av inställning i programmet. Scannern kan ju läsa in bilden med hög kvaliet, men lämna ifrån sig en fil med lägre kvalitet.
I mitt program som jag använder att scanna med(Vuescan, www.hamrick.com) så kan man bestämma kvalitet både på själva inscanningen och den bild som programmet skall leverera.

Jag är tyvärr alldeles för obekant med just din scanner och program för att kunna hjälpa dig...

mvh

Ganska stor skillnad på att skanna negativ och dia.. Jag tror du upptäckt hur "dålig" din flatbädd är på dia ;)

Kan vara så att skannern inte hittat fokus och lagt den helt fel, därav det suddiga resultatet.

Sledgehammer skrev:
Vad jag sett på nätet så är HP Scanjet 4200c en enkel och billig scanner som klarar en upplösning på 600 dpi. Flatbäddsscanner med adapter för att scanna film/dia brukar sällan bli bra.
Du får tyvärr räkna med att dina inscannade dia inte blir lika skarpa som de är i original.

Men de problem som du beskriver kan även bero på någon form av inställning i programmet. Scannern kan ju läsa in bilden med hög kvaliet, men lämna ifrån sig en fil med lägre kvalitet.
I mitt program som jag använder att scanna med(Vuescan, www.hamrick.com) så kan man bestämma kvalitet både på själva inscanningen och den bild som programmet skall leverera.

Jag är tyvärr alldeles för obekant med just din scanner och program för att kunna hjälpa dig...

mvh

Nej 600dpi stämmer inte....2400dpi får jag upp som val när jag skall scanna..samt att det står med i specsen på scannern. Men skall testa programmet där. Ioförsig har jag tillgång till en Nikon LS-1000 DIA / Negativ scanner. Skall ta och låna hem den istället.

Om det är en flatbädd med genomlysning eller en sådan där spegel vinkel för att få upp ljus genom diat får man räkna med suddighet. Samt en upplösning som är för låg för att kunna göra rätt åt diat.

Och upplösningen på scannern(4200c) är 600x1200 dpi. Altså 600dpi för CCD elemtent(s.k. optiskt upplösning). Och stegmotorn kan flytta sig med 1200steg/tum. Dock har den en interpolerad upplösning på upp till 9600dpi. Detta gör att den har 600 samplingspunkter/tum, och enligt nyqvist samplingsteori kan den bara urskilja hälften av det(300dpi) under perfekta förhållanden. Altså perfekt optik, och flatbädd är allt annat än perfekt i det avseendet, speciellt då dia och negativ kräver genomlysning. En flatbädd är i regel konstruerad för reflekterat ljus.

2400 är en s.k. interpolerad upplösning, vilket gör att den scannar samma del två gånger och skapar pixlar med medelvärde från dom två olika scanningarna.

En dia scanner å andra sidan har faktiskt 2800-4000 i optiskt upplösning. Vet att Minolta Scan Dual 3 som verkar vara det billigaste som finns har 2800 nånting. Och resterande brukar vara bättre.

Tack!
Funderar på att köpa en Minolta scanner...
Den är inte så blodigt dyr, får vänta tills skatten kommer tebax. Antingen en sån eller en beg. bättre scanner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar