Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knappar och reglage på D-SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Gillar kameror med tydliga vred och reglage så man slipper hoppa in i krångliga menysystem.

Vad får man "offra" vid övergång från analog Dynax 7 till en D-SLR från Sony/Minolta?

Dynax 7D har jag sett som hastigast och den verkar vara ett föredömme i denna fråga. (Även fast vissa vred försvunnit jämfört med den analoga föregångaren).

Men hur står sig Sony alfa 100 i detta hänseende? Visserligen en nyare kamera med andra klara förtjänster som högre upplösning m.m. Men visst ser det ut som ännu färre knappar och reglage än vad som är fallet på Dynax 7D?

Hur upplever ni detta? Försumbart? Ge mig lite tankar om era upplevelser!

Det börjar ju dyka upp en del beg D7D till anständiga priser nu, slå till på en sådan, så känner du dig som hemma, även om en del av finesserna på Dynax 7 saknas på D7D.

Vilka vred saknas på 7D som finns på 7:an?
Jag har då inte hittat några, största skillnaden är väl att 7D har många fler knappar pga alla extragrejer med digitalt.

5D är mycket nedslimmad jämfört med 7D, men är ändå ganska snabbjobbad när man lärt sig. Det tycker iaf jag som började med 5D, du som har kört 7 kommer med största sannolikhet tycka att det är jobbigt att leta i menyer, det tycker faktiskt jag med ibland nu pga 7D och 7 :)

A100 har ett kontrollsystem som är en blandning av 5D och den gamla analoga 505si, de funktioner som sitter under Fn-knappen, ISO-knappen och några från vanliga menyn på 5D styrs på A100 via en Fn-ratt som på 505si.

Vad du däremot får offra vid övergång från 7 till 7D mfl. är endel avancerade funktioner som möjlighet att ändra bländare medans du håller inne nedbländningsknappen, se ljusmätningen i de olika segmentet vid flerfältsmätning och DOF-preview mojängen vid användning av D-objektiv t.ex.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar