Annons

KM5D - Dålig skärpa och gryniga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dancco

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en KM5D. Har sollat bort bl.a. Canon 350, Nikon D50 m.fl och den som föll mig i smaken var just KM5D.

Jag har läst en hel del här på forumet (bra diskussioner), men har några funderingar kvar.

Det har pratats en del om skärpan och att bilderna inte blir "färdiga" direkt (i autoläge), utan kräver redigering efteråt. Har även läst att det ska finnas någon justering av skärpan i olika lägen, ex. 0, +1, +2.

Jag undrar om någon som har en KM5D (med kitobjektiv) har lust att ta bilder på samma motiv i dom olika "skärpelägena" och lägga upp här?

En annan fundering fick jag när jag nu i helgen var inne i en affär och klämmde på kameran. När jag provade och ta några bilder tittade jag på displayen hur bilderna blev, men tyckte att bilderna såg väldigt "gryninga" ut på skärmen. Är detta något som man kan ställa in?

Kan även tillägga att jag inte reagerade för högt slutarljud. Visst lät det lite, men det är ju trotts allt en kamera ;)


Bilderna kan i så fall läggas upp gratis på: http://imageshack.us/
 
Hej
Här har du en bild utan exponeringskompensation(0).Färgläget är på "Naturliga färger".
Bilden är tagen med Kitobjektivet 18-70.Jag tycker att bilderna blir färdiga direkt utan att efterbehandlas,men det går alltid att göra dina bilder ett strå vassare i tex photoshop.
 

Bilagor

  • razz.a.jpg
    razz.a.jpg
    6.8 KB · Visningar: 800
Ojj, tack för snabba svar.

Tack för besväret med bilderna också.

Lite skillnad såg man, men inte så mycket.
Kanske beror på ljuset?

Är ni nöjda med bilderna i autoläget annars då?
 
Vad ska vi säga...?

Jag kan väl säga att jag utan svårighet kan se var skärpan ligger i en bild.

Jag har direktvisning aktiverad och när man tagit en bild så kollar man på skärmen, trycker på "+" knappen och vips så har man max förstoring av bilden. Sen scrollar man enkelt runt i bilden med fyrvägskontrollen. När man kollat det man är ute efter trycker man lätt på avtryckaren och kameran är redo för nästa bild. Funkar utmärkt, snabbt och enkelt. Inget zoomande ut och in.

(Jag gillar inte din rubrik till tråden, blir livrädd var gång jag ser den. Den antyder att D5D producerar dåliga bilder vilket den definitvt inte gör)
 
Okej.

Är den snabb mellan bilderna när man bläddrar i visningsläget?


(Okej, min rubrik var inte snäll. Har sett många testbilder från D5D som bevisar att den tar mycket fina bilder)
 
Allt är ju relativt men jag upplever den som tillräckligt snabb. Bilderna kommer snällt åkande en och en när man bläddrar utan nämnvärd fördröjning. Jag har i och försig inte testat att snurra snabbt på inmatningshjulet , men om man bläddrar mellan ett par bilder med lite olika exp inställning tex så kommer dom direkt.
 
Dancco skrev:
Det har pratats en del om skärpan och att bilderna inte blir "färdiga" direkt (i autoläge), utan kräver redigering efteråt. Har även läst att det ska finnas någon justering av skärpan i olika lägen, ex. 0, +1, +2.

En annan fundering fick jag när jag nu i helgen var inne i en affär och klämmde på kameran. När jag provade och ta några bilder tittade jag på displayen hur bilderna blev, men tyckte att bilderna såg väldigt "gryninga" ut på skärmen. Är detta något som man kan ställa in?

Kan även tillägga att jag inte reagerade för högt slutarljud. Visst lät det lite, men det är ju trotts allt en kamera ;)

Ang. den första funderingen så är D5D ungefär likvärdig med sina konkurrenter. Små skillnader finns kanske hur mycket man behöver greja i efterhand men det är nog inget att haka upp sig på. Har läst (ej testat) att D50 tydligen levererar de allra mest färdiga Jpegbilderna som kräver minst efterbehandling.

Att det såg gryningt ut på displayen kan jag inte förklara. Samma där, den är ungefär likvärdig med konkurrenterna & grynigheten i bilderna kan ha berott på något misstag i exponeringsinställningarna, typ underexponering.

Ljudnivån från spegeln då? Har själv D7D & den är väl så hård & smällande från spegeln, dock bara marginellt hårdare än sin konkurent 20D. Nikon D70 däremot är tyst, hur det är med D50 vet jag inte & jag antar att 350D är lite skramlig den också.

Hur det nu är med detta så är KM-kamerorna högljudda. Det är inget problem för mig idag & jag funderar aldrig på det. Vet dock att jag till sommaren kommer att svära när jag ska bröllopsfotografera i en tyst kyrka, ja svära i kyrkan kanske jag inte ska göra:)

Det är dock vid sådana tillfällen som man önskar att vissa tillverkare lagt ned mer arbete på dämpning av spegeln, det stör nämligen nåt kopiöst när ekot i kyrkan förstärker spegelljudet...

Nu tror jag dock inte att det blir något problem för dig & jag tycker att du ska välja det kamerasystem som tilltalar dig mest. Om det är D5D du fastnat för så köp! Du behöver inte vara rädd för att den tekniskt sett på något sätt är sämre än dess konkurrenter. Skillnaderna i bildkvalite mellan dem är nämligen försvinnande små, det är andra, ergonomiska & hanterigsmässiga saker som skiljer.

Jag har nu dragit lite nackdelar med D5D, finns sådana med konkurrenterna också, bara så du vet...

//Larsa
 
Ang. displayen

Att du upplever förhandsvisningen på displayen som grynig är inte alls konstigt om man ser till upplösningen i förhållande till dess storlek. 115000 pixlar räcker inte riktigt till för att ge en superskarp bild vid 2,5 tums storlek. Som jämförelse kan nämnas att storebror 7D har 207000 pixlar på sin skärm, vilket ungefär motsvarar ppi (pixels per inch) hos Canons och Nikons kameror. Upplösningen hos de senare är i princip likvärdig med 5D, men eftersom deras skärmar är mindre till storleken, upplevs de inte som gryniga.
 
Har lite svårt att förstå allt tjat om displayn.
Den har överhuvudtaget inget som helst att göra med bildkvaliten som kameran producerar.
Gläds istället åt en stor display som talar om allt om dina inställningar och som är tillräckligt skarp för att bedömma fokusen i en bild.
Man ska väl ändå inte "visa" bilderna i displayn,
dom ska man skriva ut, få på fotopapper eller kolla i datorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.