Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM D5D och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Claes_C

Medlem
Sitter här med två stycken elinchrom blixtar som jag försöker att styra trådlöst med kameran. Det verkar som om att förblixten på kameran utlöser blixtarna och sedan blir bilderna helt svarta. Finns det någon möjlighet att köra utan förblixt?

Eller är det bara sladd som gäller? Kameran har ju inget sync-uttag. :-(

//Claes

Köpte en sån och en radiotrigger på samma gång till min A100, funkar att köra trådlöst.

Skulle nog dock hellre valt en annan radiotrigger eller IR-trigger eftersom Gadgetinfinitys verkar ha lite problem att synka på kortare än 1/100 sec (iofs oftast en helt ok bild för vanliga porträtt/modellbilder).

Kostade ca 350 spänn total men säljaren uppgav priset i Hong Kong Dollar medan tullen tolkade det som US dollar och lade på 200 spänn moms.

Men du kan ju köra den interna blixten manuellt på 1/16 och det räcker för att lösa ut dina studioblixtar. Det blir utan förblixt. När jag inte kör med radiosändare eller kabel så kör jag 5600 HS[D] eller Sigma EF-500 DG SUPER i manuellt läge på 1/32 riktad bakåt/uppåt. Det triggar mina studioblixtar mycket bra utan att störa modellen nämnvärt.

mvh/Ove

Jaha, det sög ju stenhårt. Då är det extern blixt i manuellt läge som gäller på en 5d då.

Jaha, det verkar som om enda lösningen på det hela är att köpa en adapter från Hong Kong.

Jag har en vanlig extern blixt också. En Sony 36 nåt. Dvs den lilla modellen, och jag kan inte hitta några manuella inställningar där heller. Bara manuell zoom... :-(

För att göra det enkelt för dig så rekommenderar jag dig att köpa en Minolta 5400HS som du kan köra manuellt. Då slipper du sladd från en adapter. Minolta 5400HS är en äldre blixt som INTE funkar med TTL-automatik på din kamera men väl manuellt. Den ligger runt 500kr begagnad. Den kan du dra ner styrkan till 1/32. Det finns även andra lösningar som redan nämnts.

mvh/Ove

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar